Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca requereix a la DGT i al Ministeri d’Interior que revoqui la decisió de mantenir el carril bus-VAO a l’autopista de l’aeroport

El Consell de Mallorca requereix a la DGT i al Ministeri d’Interior que revoqui la decisió de mantenir el carril bus-VAO a l’autopista de l’aeroport

(31/01/2024)

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha anunciat el requeriment després de la resolució publicada avui en el BOE i com a pas previ a la interposició d’un recurs contenciós administratiu davant els tribunals de Justícia

La Direcció General de Trànsit (DGT) ha publicat avui en el Bolletí Oficial de l’Estat (BOE) la resolució que mantén el carril bus-VAO a l’autopista de l’aeroport. El Consell de Mallorca, titular de la carretera, rebutja aquesta decisió. S'enviarà un requeriment oficial a la DGT i al Ministeri de l’Interior per tal que revoquin l’esmentada resolució i es pugui eliminar de forma definitiva aquesta infraestructura, tal com reclama la institució insular des del mes d’agost amb l’aval dels informes tècnics. 

Fernando Rubio, conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, ha explicat que «aquest requeriment és el pas previ a la interposició d’un recurs contenciós administratiu, ja que consideram que la DGT ha d’escoltar els informes tècnics vinculants de la institució titular de la carretera i no ho ha fet». 

El conseller Rubio ha contestat els arguments de la DGT de mantenir el bus-VAO de forma parcial que consideren que «ha servit per fomentar l’ús del transport públic». Segons Rubio: «els nostres tècnics apunten que l’augment de l’ús del transport públic per part dels ciutadans es deu més bé a la gratuïtat del transport que al bus-VAO i la pròpia DGT admet que el carril ha generat problemes a la circulació. No entenem com posen per davant l’ús del transport públic a l’increment de més del 50 % del nombre d’accidents des que el bus-VAO està en funcionament». El titular de Territori i Infraestructures del Consell ha apuntat també que «és un despropòsit per a la circulació i els usuaris fixar franges horàries com ens va proposa la DGT de forma unilateral». 

«Unes franges que no apareixen a la resolució, tal i com havia anunciat el director general de la DGT, Pere Navarro, ha afegit el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures. 

Rubio ha explicat que en el cas de les restriccions de Formentor ambdues institucions s’han assegut per arribar al consens i no s’entén que no puguin fer-ho amb el bus-VAO. 

En aquest sentit s’han de recordar els informes tècnics enviats pel Consell a la DGT per demanar la retirada del carril, que s’elaboraren durant tot l’any de funcionament del bus-VAO. Les dades demostren que entre l’1 de gener i el 31 d’octubre de 2023 els accidents a la MA-19 en sentit Palma augmentaren de 27 a 55 respecte de 2022 quan no existia el bus-VAO, mentre que en sentit aeroport (sense bus-VAO) descendiren de 37 a 32. Així mateix, les xifres de l’ús indiquen que el carril bus-VAO està infrautilitzat i satura la resta de carrils.  L’ocupació del carril fou només d’una mitjana d’entre un 7 % i un 10 % durant l’estiu, quan els altres dos carrils estan saturats i superen el 65 %. A més, la meitat de les línies de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma no el poden utilitzar per la impossibilitat d’accedir a la via de Cintura i a la parada del Palau de Congressos.  

Així mateix, el president del Consell de Mallorca i el conseller Fernando Rubio insisteixen en reunir-se amb el ministre de l’Interior, Fernando Grande Marlaska, tal com feren per carta el passat mes de desembre, i sense obtenir-ne resposta, per desbloquejar la situació del carril bus-VAO.  

Davant tot això, si la DGT i el Ministeri de l’Interior no revoquen la decisió de mantenir el bus-VAO, el Consell de Mallorca interposarà un recurs contenciós administratiu davant els tribunals de justícia. 

Vídeos

rdp