Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca recorrerà la decisió de la DGT de mantenir de forma parcial el carril bus-VAO a l’autopista de l’aeroport

El Consell de Mallorca recorrerà la decisió de la DGT de mantenir de forma parcial el carril bus-VAO a l’autopista de l’aeroport

(13/12/2023)

El conseller de Territori, Infraestructures i Mobilitat, Fernando Rubio, qualifica del tot insuficient la decisió, reclama la creació d’una comissió tècnica i anuncia que sol·licitaran una reunió urgent amb el ministeri de l'Interior

El Consell de Mallorca presentarà un recurs contra la decisió de la Direcció General de Trànsit (DGT) de mantenir de forma parcial el carril bus-VAO a l’autopista de l’aeroport. El conseller de Territori, Infraestructures i Mobilitat, Fernando Rubio, ha rebut una carta del director general de la DGT, Pere Navarro, on es comunica al Consell que en la resolució que publicarà Trànsit en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) el mes de gener mantindran aquesta infraestructura. Tot i això, des de la DGT admeten que el bus-VAO necessita millores importants, està infrautilitzat i proposen la possibilitat de fer-hi canvis, com és un funcionament parcial a hores determinades. 

Fernando Rubio ha assegurat avui que aquesta proposta de la DGT «és del tot insuficient, ja que s’han aportat fins a dos informes tècnics on es demana la retirada d’aquesta infraestructura». «Tant els tècnics del Consell com els propis informes de la DGT corroboren que el carril bus-VAO ha doblat el nombre d’accidents i, a més, incrementa els embossos dels accessos a Palma», ha apuntat el conseller. Rubio ha afegit que els serveis jurídics «consideren que els informes del Consell són vinculants i la DGT ha d’escoltar la voluntat de l’Administració titular de la carretera». 

Per tot això, el Consell presentarà un recurs contra la decisió de mantenir el bus-VAO a l’autopista de l’aeroport, perquè es reconsideri la decisió i s'acceptin els informes vinculants dels tècnics del Consell. Fernando Rubio ha assegurat que els serveis jurídics del Consell estan estudiant la possibilitat de recórrer la resolució de la DGT. Paral·lelament, se sol·licitarà una reunió urgent amb el ministre de l'Interior, Fernando Grande Marlaska, per explicar-li la problemàtica que genera el bus-VAO en els accessos a Palma. Així mateix, el conseller de Territori reclama la creació d’una comissió tècnica amb totes les administracions implicades per tractar el tema. 

Fernando Rubio ha explicat també que des de la pròpia DGT admeten que es tracte d’una infraestructura «que no funciona», ja que senyalen que la millora en temps de recorregut del bus-VAO està molt focalitzada a les hores punta del matí, essent limitada a la resta d'hores. Per això, proposen un canvi de plantejament de carril bus VAO per franges horàries, per fomentar l'alta ocupació i el transport públic a les primeres hores del matí. 

El conseller Rubio ha recordat que l’informe tècnic del Consell, elaborat durant tot l’any de funcionament d’aquest carril demostra que entre l’1 de gener i el 31 d’octubre d’enguany els accidents a la MA-19 en sentit Palma augmentaren de 27 a 55 respecte el 2022, quan no existia el bus-VAO, mentre que en sentit aeroport (sense bus-VAO) baixaren de 37 a 32. 

«Les dades dels accidents ja són prou eloqüents per determinar que és imprescindible eliminar-lo. Però també els de l’ocupació, que indiquen que el carril bus-VAO està infrautilitzat i satura la resta de carrils.  L’ocupació d'aquest carril ha estat només d’una mitjana d’entre un 7 % i un 10 % durant l’estiu, quan els altres dos estan saturats i superen el 65 %», ha indicat Fernando Rubio.