Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca registra la sol·licitud de retirada del carril especialitzat bus-VAO de l’autopista de l’aeroport a la DGT

El Consell de Mallorca registra la sol·licitud de retirada del carril especialitzat bus-VAO de l’autopista de l’aeroport a la DGT

(01/08/2023)

Adjunta l’informe tècnic dels funcionaris que revela que amb la posada en marxa del carril s’ha incrementat la sinistralitat un 57 %, un 20 % les coes en els dos carrils lliures o que la meitat dels busos de l’EMT no en poden fer ús per la dificultat d’incorporar-se a diferents direccions

Avui, el Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca ha registrat la sol·licitud de retirada del carril especialitzat bus-VAO de l’autopista de l’aeroport davant la Direcció General de Trànsit (DGT), organisme que té la competència en circulació. La petició ve avalada per un informe tècnic signat pel funcionaris de carreteres i que expressament apunten un increment de la sinistralitat, de les coes de trànsit i que la meitat dels busos de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) no en fan ús per les dificultats que tenen a l’hora d’incorporar-se a les diferents direccions, especialment a la via de cintura.

Els funcionaris de carreteres del Consell de Mallorca també assenyalen que els estudis de què disposam revelen que entre l'1 de gener i el 13 de juliol de 2023 es va registrar un augment del nombre d'accidents en sentit Palma, mentre que en sentit aeroport on no hi ha carril bus-VAO es va produir una disminució de la sinistralitat. En concret, al tram del bus-VAO, de gener a juliol, va passar de 16 accidents el 2022 a 28 el 2023 (+57,1 %). En canvi, en sentit aeroport sense bus-VAO es va disminuir de 23 a 19 accidents (-8,3 %).

Així mateix, l’informe apunta un augment del 20 % de les coes en els altres dos carrils, el que provoca embossos a altres carreteres, com és el cas del segon cinturó, carretera de Manacor, carretera de Sineu, el Coll d’en Rabassa i el Molinar. Uns 1.600 vehicles diaris, segons els estudis de trànsit es desvien cercant alternatives per evitar les retencions de l’autopista i col·lapsen altres vies.

Un altre aspecte que destaca l’acurat informe tècnic és que «el carril bus-VAO va perdent ocupació des de la seva posada en funcionament el novembre del 2022». Amb tot, segons els tècnics de carreteres, en els inicis va tenir una ocupació del 24 % entre els mesos de novembre a desembre de 2022. No obstant això, a partir del gener d’enguany els percentatges començaren a disminuir entre un 15 % i un 19 %. La tendència és a la baixa i en aquests moments està entre un 4 % i un 10 % d’ocupació en funció de les hores. «Per tant, la MA-19 té un carril infrautilitzat, mentre els carrils centrals incrementen la seva ocupació en detriment de la fluïdesa», sentencia l’informe tècnic.

L’informe tècnic manté que el carril instal·lat a l’autopista de l’aeroport vulnera la norma 3.1 de carreteres. L’apartat 8.9 explica que en tractar-se d’un carril especialitzat creat damunt un de ja existent, amb només marques de pintura, no està permès en autopistes. «Els carrils especialitzats, com és el cas del bus-VAO de l'autopista de l'aeroport, no es faran servir en autopistes, autovies, carreteres convencionals i vies col·lectores. Estan dissenyats per a autobusos urbans i periurbans amb recorreguts curts i nombroses parades. A més, en formaran part, quan sigui possible de les plataformes de vies de servei. Cap d'aquests criteris descrits a la norma 3.1 de carreteres del Ministeri els compleix el carril bus-VAO de l'autopista Ma19», assegura l’informe tècnic adreçat a la DGT i que s’adjunta amb aquesta nota de premsa.

El Consell de Mallorca lamenta que es qüestioni els tècnics del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures que fa molts d’anys treballen en el disseny de les carreteres de Mallorca en tots el governs insulars i que no participaren en la redacció del projecte del carril Bus-VAO, ja que la passada legislatura es va encarregar a una empresa externa. En concret, el projecte es va impulsar des de la Direcció Insular de Mobilitat que aleshores estava separada de la de Direcció Insular d’Infraestructures. Per tant, no va passar per les mans dels tècnics de carreteres. 

Al següents enllaços trobareu tots els informes als que fa referència aquesta noticia: