Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca lliura a la DGT noves dades de sinistralitat i baixa ocupació per eliminar el carril Bus-VAO

El Consell de Mallorca lliura a la DGT noves dades de sinistralitat i baixa ocupació per eliminar el carril Bus-VAO

(08/11/2023)

Entre l’1 de gener i el 31 d’octubre d’enguany els accidents a la MA-19 en sentit Palma augmentaren de 27 a 55 respecte al 2022 quan no existia el Bus-VAO L’ocupació del carril Bus-VAO només ha estat d’entre un 7 % i un 10 % durant l’estiu, mentre que els altres dos carrils superen el 65 %

El Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca ha lliurat avui a la Direcció General de Trànsit (DGT) noves dades de sinistralitat i ocupació a l’autopista de l’aeroport (MA-19). És un informe tècnic amb dades actualitzades fins al 31 d’octubre que evidencia que el carril Bus-VAO de cada vegada és menys utilitzat i que, així mateix, el nombre d’accidents es dupliquen en aquest tram de carril en direcció a Palma que han passat de 27 a 55. Una circumstància totalment oposada a la del carril en sentit cap a l’aeroport on no hi ha Bus-VAO i on el nombre d’incidents, fins i tot, ha disminuït de 37 a 32.  

Es compleixen tres mesos des que es va demanar a la Direcció General de Trànsit (DGT) una resolució per fer efectiva la retirada d’aquest carril i el Consell de Mallorca encara no ha obtingut resposta. Davant aquest fet, s’han aportat noves dades amb un informe tècnic del Departament de Carreteres que corroboren la necessitat d’eliminar aquesta infraestructura, que va entrar en funcionament com a prova pilot el novembre de 2022. 

Em l’informe anterior, lliurat a la DGT el mes d’agost passat, es tenien només en compte els mesos d’hivern. Aquest nou estudi actualitzat comprèn des de l’1 de gener fins el 31 d’octubre d’enguany i el compara amb l’any 2022, quan encara no estava en funcionament el carril Bus-VAO. Per tant, s’analitza el funcionament, l’ocupació i la sinistralitat durant tot l’estiu i Setmana Santa.  

Sinistralitat 

L’informe tècnic del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca apunta que entre l’1 de gener i el 31 d’octubre d’enguany s’ha duplicat el nombre d’accidents en sentit Palma (on hi ha el Bus-VAO) respecte al mateix període de 2022, sense aquest carril. En canvi, en sentit aeroport (on no hi ha el Bus-VAO) ha abaixat la sinistralitat. En concret, en sentit aeroport els accidents passaren de 37, el 2022, a 32, el 2023. En canvi, en el tram del Bus-VAO han passat de 27 accidents, el 2022, a 55, enguany. «La major part dels accidents s’han produït en horari diürn quan els vehicles que utilitzen el Bus-VAO intenten abandonar-lo per accedir a la via de Cintura interferint en els altres dos carrils sobre ocupats», assenyala l’informe tècnic.  

Ocupació

Per analitzar l’ocupació, els tècnics del Consell de Mallorca han realitzat anàlisis des de diferents punts. L’informe conclou que el carril Bus-VAO durant l’hivern va anar perdent ocupació des que entrà en funcionament el novembre de 2022. Va tenir una ocupació inicial a primera hora del matí d’entre el 20 % i el 24 % el novembre i desembre. No obstant, a partir del mes de gener els percentatges baixaren entre el 19 % i el 15%. En Setmana Santa es va tornar a recuperar l’ocupació al matí i s’arribà al 25 %, però la resta del dia la forquilla era d’entre el 7 % i el 10%. Durant l’estiu, en plena temporada alta i de gran activitat a tot Mallorca, l’ocupació del Bus-VAO va ser constant amb només un 7 % i un 11% d’usuaris al llarg de tot el dia, a excepció d’alguns moments puntuals al matí o l’horabaixa.  

Aquestes dades, segons explica l’informe tècnic de Territori, Infraestructures i Mobilitat, provoca que els carrils de la dreta del Bus-VAO quedin saturats amb ocupacions del 63 % i el 67 % de mitjana diària. 

A més, un informe aportat al Consell de Mallorca per l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Palma, el mes de setembre, assenyala que la meitat de la línies de bus que circulen per l’autopista de l’aeroport en direcció a Palma no utilitzen el carril Bus-VAO. Entre altres motius, perquè no poden incorporar-se des del Coll d’en Rabassa per l’existència de la línia continua del Bus-VAO i la impossibilitat de realitzar l’aturada davant el Palau de Congressos o accedir a la via de Cintura. De les cinc línies de l’EMT que circulen por l’autopista de l’aeroport, només dues utilitzen el carril.  

Comunicació amb Palma 

L’informe tècnic assenyala que l’actual carril Bus-VAO no té la connexió directa amb les artèries principals del trànsit de la ciutat de Palma i això el fa perdre utilitat. Per tot això, està infrautilitzat la major part del dia i els accidents en aquest tram s’han incrementat el doble respecte a l’any anterior: «Tant en ocupació com en comunicació principal i en accidentalitat el carril Bus-VAO no ha funcionat de manera efectiva, tota vegada que es compleix un any des de la posada en servei. Per tot això, es proposa que s’elimini i que es prenguin mesures complementàries per millorar la fluïdesa del trànsit», conclou l’estudi tècnic. 

Podeu consultar l'informe complet fent clic aquí.