Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca es reuneix amb el Govern, Palma i els municipis de l’àrea metropolitana per impulsar millores en els accessos a la capital

El Consell de Mallorca es reuneix amb el Govern, Palma i els municipis de l’àrea metropolitana per impulsar millores en els accessos a la capital

(02/10/2023)

El president Llorenç Galmés i el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, han explicat als representants municipals els projectes per minvar els embussos, que en alguns casos podrien reduir les coes fins a un 30 %. També han reclamat al Govern millores en el transport públic

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, juntament amb el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, han mantingut avui una trobada amb els representants municipals de Palma, Llucmajor, Calvià i Marratxí, així com també amb representants del Govern, amb l’objectiu de cercar solucions als embussos en els accessos a Palma. Galmés i Rubio han exposat les actuacions en què treballa el Consell de Mallorca, dins d’un Pla d’Accessos a Palma, i que en alguns casos podria suposar reduir les coes de vehicles entre un 25 % i un 30 %. Uns projectes que no suposen cap tipus de consum de territori.

La «col·laboració entre els municipis de l’àrea metropolitana i el Consell de Mallorca és fonamental per trobar solucions eficients als embussos que pateixen tots els mallorquins des de fa anys i que es fruit de la inacció en polítiques de carreteres durant la darrera legislatura», ha assegurat el president Galmés.

Consell i ajuntaments també han reclamat al Govern que impulsi millores en les freqüències i en les connexions dels transport públic, especialment entre Palma i els municipis de l’àrea metropolitana.

Galmés i Rubio han detallat als batles i regidors els projectes puntuals en què treballa el Consell per reduir els col·lapses de circulació. Més enllà del tram I del segon cinturó, que serà l’única gran infraestructura que es tramitarà aquesta legislatura, s’estan impulsant actuacions amb l’objectiu de millorar la fluïdesa del trànsit en els accessos a Palma i, en especial, a la via de cintura sense consumir territori. Totes aquestes actuacions formen part del Pla d’Accessos a Palma que prepara el Consell de Mallorca.

A la trobada hi ha assistit també la directora general de Mobilitat del Govern, Lorena del Valle; el batle de Calvià, José Antonio Amengual; el regidor de Mobilitat de Palma, Antoni Daudero; la batlessa de Llucmajor, Francisca Lascolas, i els regidors de Marratxí Juan Pizarro (Mobilitat) i Guillem Taberner (Urbanisme).

Reordenament de carrils a la via de cintura

El punt de major densitat de trànsit es troba en el tram en què conflueix la via de cintura amb l’autopista d’Inca amb més de 170.000 vehicles cada dia i on es produeixen retencions importants. El projecte consisteix en guanyar un carril a la via cintura en direcció a Andratx entre l’autopista d’Inca i la sortida de Valldemossa. Hi ha espai a la mitjana per guanyat el carril i així s’aconseguirà que els vehicles procedents d’Inca tinguin un carril d’accés directe i no hauran de demanar pas als que circulen per la via de cintura, que és quan es produeixen les retencions.

Carril zero al polígon de Can Valero

Enllaçant amb l’anterior projecte, també s’actuarà en els accessos a Can Valero i Son Moix. La rotonda situada davall la via de cintura pateix retencions diàries de vehicles que volen accedir al polígon de Can Valero i Son Moix, així com a nombroses zones residencials de la zona. El projecte consisteix en construir un carril zero amb incorporació directa evitant la rotonda i alleugerint el trànsit de la rodona.

Reordenació de carrils en el pas inferior de Can Blau

Davall la rotonda de Can Blau es forma un embut per als vehicles que accedeixen des de l’autopista de l’aeroport a la via de cintura, ja que només disposa de dos carrils mentre la via de cintura disposa de tres. Es construirà un tercer carril davall la rodona que enllaçarà amb els tres actuals de la via de cintura a l’altura de l’Estadi Balear. Els tècnics apunten que aquesta actuació suposarà reduir entre un 25 % i un 30 % les coes que es formen de vehicles procedents de l’autopista de l’aeroport en direcció a la via de cintura. El cost d’aquesta actuació és d’uns tres milions i les obres tindran una durada d’entre tres i quatre mesos des de la seva adjudicació.

Il·luminació del túnel de Gènova

Es canviarà les lluminàries del túnel, que ara són de vapor de sodi, per altres tipus LED. Això millorarà la visibilitat dels conductors i la fluïdesa en el trànsit, ja que la poca visibilitat provoca retencions. També es col·locaran 84 panells fotovoltaics a la mitjana de la via de cintura per alimentar durant tot el dia la nova il·luminació amb energia renovable. Aquesta actuació s’iniciarà dins el primer trimestre de 2024.

Estudi de càrrega

De la mateixa manera, s’ha explicat als representats municipals l’estudi de càrrega de les carreteres de Mallorca, que està elaborant el Consell, amb la finalitat de fer un diagnòstic acurat de la situació de saturació que pateixen les carreteres de Mallorca i poder prendre mesures concretes per fer front als embussos. S’han sol·licitat les dades d’entrada de vehicles a l’Autoritat Portuària i s’han demanat les xifres al Govern i a la DGT per complementar aquest estudi de càrrega. 

Altres actuaccions

Dins el Pla d’Accessos a Palma en que treballa el Consell de Mallorca també hi ha altres actuacions que complementaran les esmentades. Es el cas dels accessos a Palma des de les urbanitzacions de Llucmajor millorant la rotonda de Son Verí, millores en la rotonda de la carretera de Sóller devora la ITV per reduir embossos o un nou ramal d’accés devora l’antiga presó de Palma, entre d’altres.