Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El carril bus-VAO es va instal•lar infringint la normativa del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

El carril bus-VAO es va instal•lar infringint la normativa del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

(31/07/2023)

El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha assegurat que els informes tècnics del seu departament revelen que es tracta d'una infraestructura il•legal, en vulnerar una instrucció estatal que no permet aquest tipus de carrils en autopistes, autovies i carreteres convencionals.

Fernando Rubio, conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, ha explicat avui que el carril bus-VAO de l'autopista de l'aeroport, l'Ma-19, infringeix una instrucció del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. «Es tracta d'una infraestructura que es va instal•lar vulnerant la normativa estatal, segons apunten els informes avalats pels tècnics. Per tant, el carril bus-VAO és il•legal», ha apuntat Rubio durant el Ple del Consell de Mallorca d'avui.

Els informes tècnics del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures, segons ha relatat el conseller Rubio, asseguren que la instrucció del Ministeri és molt clara: «Els carrils especialitzats, com és el cas del bus-VAO de l'autopista de l'aeroport, no es faran servir a autopistes, autovies, carreteres convencionals i vies col•lectores. Estan dissenyats per a vies d'autobusos urbans i periurbans, amb recorreguts curts i nombroses aturades; a més, formaran part, quan sigui possible, de les plataformes de vies de servei». «El carril bus-VAO de l'autopista Ma-19 no compleix cap d'aquests criteris descrits en la norma 3.1 de Carreteres del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana», afegeixen els informes.

Fernando Rubio ha manifestat que «consideram que, amb la informació i documentació que tenim, es fa més que necessari iniciar els tràmits per a la retirada d'aquest tipus de carril, cosa que farem en els propers dies, presentant la sol•licitud davant la Direcció General de Trànsit ( DGT). Una institució com el Consell de Mallorca no es pot permetre tenir una infraestructura irregular».

Increment de la sinistralitat

El titular de Territori, Mobilitat i Infraestructures ha assenyalat que les dades indiquen un increment de la sinistralitat al tram del carril bus-VAO de l'autopista de l'aeroport, que els informes dels tècnics de Carreteres del Consell també demostren: «els estudis de què disposam afirmen que entre l'1 de gener i el 13 de juliol de 2023 es va registrar un augment del nombre d'accidents en sentit Palma, mentre que en sentit aeroport on no hi ha el carril bus-VAO es va produir una disminució de la sinistralitat». En concret, en el tram del bus-VAO del gener al juliol vàrem passar de 16 accidents l'any 2022 a 28 el 2023 (+57,1 %). En canvi, en sentit aeroport on no hi ha bus-VAO es va disminuir la sinistralitat de 23 a 19 accidents (-8,3 %).

Els tècnics també consideren en els informes que aquest tipus de carril tindria sentit com a mesura provisional d'una obra de més importància per construir un carril segregat i no l'ocupació d'un carril ja existent, només marcat amb pintura, com és el cas del carril bus-VAO a l'autopista de l'aeroport.