Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

“Il barbiere di Siviglia”, de Rossini, torna a la Temporada d’Òpera del Teatre Principal en el 200 aniversari de la seva estrena

“Il barbiere di Siviglia”, de Rossini, torna a la Temporada d’Òpera del Teatre Principal en el 200 aniversari de la seva estrena

(06/05/2016)

El Teatre Principal de Palma continua amb la XXX Temporada d’Òpera amb “Il barbiere di Siviglia” just quan es compleixen dos segles de l’estrena d’aquest títol de Gioachino Rossini. “Il barbiere di Siviglia” es representarà a la Sala Gran del Teatre Principal de Palma els dies 11 i 13 de maig, a les 20 hores, i el 15 a les 18 hores. Una setmana després, el Teatre Principal oferirà tres funcions en versió reduïda per a públic familiar, que se representaran el dissabte 21 de maig a les 18 hores, i el diumenge 22 a les 12 i a les 18 hores.

Aquest títol és una òpera bufa en dos actes, que Gioachino Rossini va composar amb llibret de l’italià Cesare Sterbini, que a la vegada es va basar en la comèdia del mateix nom de Beaumarchais. Es va estrenar el 20 de febrer de 1816 amb el títol d’”Almaviva o la precaució inútil”.

 

La direcció musical d’”Il barbiere di Siviglia” és del mestre Andrés Salado i la direcció escènica és d’Eugenia Corbacho. Els principals papers solistes del muntatge són interpretats per Manel Esteve (Fígaro), Daniele Zanfardino (Conte d’Almaviva), Carol García (Rosina), Miguel Sola (Bartolo), Marco Vinco (Basilio), Yolanda Riera (Berta) i Jorge Abarza (Fiorello). També actua, com és habitual en les temporades d’òpera del Teatre Principal, l’Orquestra Simfònica Illes Balears i el Cor del Teatre Principal, en aquest cas únicament el cor masculí, ja que no hi ha veus femenines en el cor d’aquest títol de Rossini.

 

Cal destacar també que el disseny de l’escenografia és de Miguel Massip; el disseny de vestuari, de Maria Miró; i el disseny d’il·luminació, de Lía Alves. Convé aclarir que per les funcions en versió reduïda la producció, escenografia i vestuari és el mateix; a l’igual que la direcció escènica, mentre que la direcció musical és de Fernando Marina i la Simfònica és substituïda per l’Orquestra Acadèmia 1830. Dels solistes, només repeteixen Manel Esteve en el paper de Fígaro i Yolanda Riera en el paper de Berta. La resta del cast el conformen Marta Valero (Rosina), Yauci Yanes (Conte d’Almaviva), Vicenç Esteve (Bartolo) i David Sánchez (Basilio).

 

Aquesta producció, que es va estrenar a la passada temporada d’òpera, ha estat presentada avui matí per Carlos Forteza, director gerent del Teatre Principal, que ha estat acompanyat per bona part de l’equip artístic del muntatge. Carlos Forteza ha explicat que el gran èxit que tingué aquest títol l’any passat justifica la seva inclusió dins la present temporada. “Va tenir una ocupació superior al 85%, i va rebre els elogis del públic i de la crítica especialitzada. Prova d’això, és que també va rebre el premi al millor muntatge escènic, dins els premis que anualment atorga l’Associació d’Amics de l’Òpera del Teatre Principal”.

 

Forteza, que aquesta mateixa setmana ha iniciat la tasca com a director gerent del Teatre Principal, ha donat una gran importància a la versió reduïda d’aquesta òpera. D’aquesta versió reduïda se’n faran sis representacions, tres funcions concertades amb centres escolars els dies 17, 18 i 19 de maig, i altres tres especialment adreçades al públic familiar els dies 21 i 22 de maig. Forteza ha aclarit que “enguany hem augmentat de dues a tres les funcions familiars, una decisió que hem pres després d’avaluar l’experiència d’anys anteriors quan la demanda va ser molt alta”. “Hem de ressaltar la importància d’aquest tipus de funcions en la iniciació del públic jove i en formar nous públics per al futur”, ha afegit el director gerent del Teatre Principal.

 

Per la seva part, la directora d’escena, Eugenia Corbacho, s’ha referit a l’òpera com “un gènere que hem de mimar i mantenir viu, i Rossini és un autor que ajuda a mantenir viva l’òpera. Va voler composar una òpera molt divertida, amb molt d’humor. I representar això suposa una feina molt exhaustiva i molt precisa, i això és el que hem intentat aconseguir”. “Vaig decidir ambientar “Il barbiere di Siviglia” als anys 60 i 70 del passat segle, perquè era una època de llibertat, de llibertats individuals i també de llibertat de la dona, quan es va estendre el feminisme. I d’això parla aquest Barbiere de la llibertat de Rosina, que vol viure la seva vida, sense sotmetre’s als autoritarismes socials o familiars”, ha afegit Corbacho. La directora d’escena també ha volgut deixar clar que “tot i que és una reposició de la producció de l’any passat és també una producció nova, perquè l’equip de solistes és nou, i nosaltres també hem renovat alguns gags i ens guardem algunes sorpreses per seguir sorprenent al públic”.

 

El director musical, Andrés Salado, ha afirmat que la música i la composició de Rossini ha contribuït a formar un bon equip de feina en el qual l’alegria i el bon humor han estat ben presents. “Som un grup de gent que gaudeix de la música d’una manera natural i humil, que és com s’ha de gaudir de la música, tant els músics, els intèrprets com el públic”. El bon humor ha estat una constant en els assajos d’aquesta producció i els solistes atribueixen aquest bon estat a la música i a la creació de Rossini. Marco Vinco ho vol precisar: “la comicitat de Rossini no és només espontània, és el resultat d’un procés basat en el treball, un procés molt seriós”.

 

Per altra part, abans de l’estrena, tindrà lloc una conferència introductòria al títol. En aquest cas, serà el dimarts 10 de maig a les 20 hores i la conferència anirà a càrrec de Víctor Navarro, doctor en videojocs i professor del Cesag. El títol de la conferència és “De la ópera bufa a la comedia pop: humor y puesta en escena en Il barbiere di Sivigilia”. Els preus de les entrades per “Il barbiere di Siviglia” oscil·len entre els 60 i els 8 euros, mentre que la versió reduïda per a públic familiar té un preu únic de 12 euros.