Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mallorca dinamitzarà i promocionarà el turisme accessible 

Mallorca dinamitzarà i promocionarà el turisme accessible 

(12/04/2022)

  • La presidenta Cladera ha presentat un Pla que planteja passes per a la formació del sector turístic o una millor informació en mercats emissors.
  • El segment dels viatgers amb necessitats especials augmenta cada vegada més. 

La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, acompanyada pel conseller de Transició, Turisme i Esports, Andreu Serra, han presentat el Pla de dinamització del turisme accessible 2021-2023, treballat des de la Fundació Mallorca Turisme. També hi ha participat el president de PREDIF Illes Balears, Alessandro Marinelli, l’entitat amb qui s’ha col•laborat per a l’elaboració del pla.

Cladera ha afirmat que aquest és el «full de ruta necessari per implementar polítiques públiques que afavoreixin l’increment del turisme de persones amb discapacitat» i fer de l’illa una destinació realment accessible.

Els principals objectius que es volen acomplir amb aquest Pla són, per una banda, «aplicar justícia social, perquè tothom ha de poder visitar Mallorca, sigui quina sigui la seva condició i necessitats». Per altra banda, ha afegit la presidenta, volem «ser coherents, perquè som la institució competent en gent gran i discapacitats a Mallorca i, per tant, una vertadera mirada global ha de combinar-se amb el fet turístic».

Tal com ha indicat Cladera, Mallorca ja ha fet molta feina per adaptar espais públics i privats per adequar l’accessibilitat a les persones amb mobilitat reduïda. El Pla de dinamització ha detectat a Mallorca un nivell d’accessibilitat òptima en el transport i en l’oferta complementària, i un nivell bo en l'obra pública i la planta hotelera.

Igualment, Mallorca és una dels indrets de l’Estat espanyol amb més platges accessibles per a persones amb diferents graus de discapacitat. Alguns municipis també compten amb plans de mobilitat adaptats a persones amb discapacitat que aporten informació i solucions.

Per tant, l’illa és una destinació ben posicionada en turisme accessible. Alessandro Martinelli ha indicat que, com a resultat del Pla, s’ha detectat que és necessari ara millorar en estratègia i en promoció turística adaptada, i a això vol respondre aquest document de feina. 

Igualment, Marinelli ha numerat els beneficis importants del turisme accessible per al sector, com ara la «reducció d’estacionalitat (perquè viatgen tot l’any), multiclient (no viatgen sols), fidelitat (repeteixen destí) i un nivell de despesa elevat». Finalment, ha assenyalat també que amb una estratègia de turisme accessible es contribueix a complir amb alguns dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). 

Per últim, el conseller Serra ha explicat que el Pla respon a la voluntat de «conèixer quina és la realitat de l’accessibilitat en el sector turístic i després desenvolupar les necessitats d’aquest mercat». 

«Posicionar-nos com a destinació de turisme accessible era una obligació de tota la cadena de valor i de les administracions públiques. A més, és una oportunitat de negoci real. A banda de tot això, el turisme ha de ser una palanca per a la inclusió plena, no només un complement», ha conclòs Andreu Serra.

ACCIONS QUE ES DURAN A TERME

Una vegada que s’ha redactat el Pla, s’han establert les accions principals a dur a terme, entre les quals en destaquen dues:

Millora de la informació sobre la destinació

És remarcable dintre d’aquesta acció la nova pàgina web turística que s’està duent a terme i que comptarà amb tots els avanços d’accessibilitat; o la celebració de jornades de formació en accessibilitat al sector turístic al llarg del 2022.

Millora de la promoció de la destinació entre els principals mercats emissors, amb campanyes específiques enfocades al sector de la discapacitat

Dintre d’aquesta acció, entre d'altres actuacions, s’inclou l'organització de viatges de familiarització (fam trips) per mostrar els avenços en accessibilitat; accions promocionals  en els principals mercats en coordinació amb les plataformes de discapacitat; o la participació a fires del sector, com ara la REHACARE 2022.

Paral•lelament, el Consell promou la millora de l’accessibilitat en els municipis amb diferents convocatòries de subvencions, com ara les destinades a les oficines d’informació turística, a les obres de competència municipal o la que properament es traurà gràcies al fons del CBAT. 

CARACTERÍSTIQUES DEL TURISME ACCESSIBLE

Segons l’estudi previ per dur a terme aquest Pla, aquest perfil de viatger es considera un nou segment de mercat amb un perfil molt específic, marcat especialment per repetir el viatge quan es troben una destinació realment accessible. Així mateix, tenen una capacitat de despesa més elevada que la mitjana (aproximadament un 28 % més); són un excel•lent contribuïdor a la desesestacionalització; i normalment, viatgen en grup (el 96 % d’aquest tipus de viatgers ho fa acompanyat).

A més, el volum de turistes que cerquen una destinació accessible s’està incrementant. És un mercat en creixement, ja que, a Europa, un de cada cinc ciutadans té més de 60 anys, i per tant, necessitats creixents de suport en la seva vida. 

Alemanya, França, Regne Unit, Itàlia i Espanya són els països amb més població amb necessitats especials a la UE, i coincideixen precisament amb els principals mercats emissors turístics de Mallorca.