Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mobilitat i Infraestructures inicia les obres de millora de la carretera de Ses Salines a la Colònia de Sant Jordi

Mobilitat i Infraestructures inicia les obres de millora de la carretera de Ses Salines a la Colònia de Sant Jordi

(23/02/2023)

La intervenció contempla l’execució d’un nou carril bici de 4,5 km que unirà tots dos nuclis i la renovació de tot el ferm

A la visita han assistit la presidenta del Consell, Catalina Cladera i el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano


Mobilitat i Infraestructures anuncia l’inici de les obres de millora i execució d’un nou carril bici de 4,5 km a la carretera Ses Salines - Colònia de Sant Jordi, unes actuacions que avui han visitat la presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera; el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano; la directora insular d’Infraestructures, Olga Martínez i el batle de l’Ajuntament de Ses Salines, Juan Rodríguez amb la resta de regidors del municipi, i la batlessa de Porreres, Xisca Mora.

Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha explicat que «Una vegada més, inicien unes obres des de fa anys demanades per tots els veïns i veïnes de la zona. Aquesta intervenció era imprescindible perquè es tracta d'una infraestructura que s'ha quedat obsoleta des del punt de vista de la seguretat viària i ha patit en els darrers anys molts d’accidents. Ara, amb aquesta actuació, el que feim és resoldre tots els problemes d’aquesta via que passarà a tenir una seguretat completa. Però no ens hem volgut quedar en això. De la mà d’aquesta actuació, i com sempre fem en els nostres projectes de carreteres, aprofiten per incorporar una altra important infraestructura en favor de la mobilitat sostenible: disposaren un nou carril bici per connectar Ses Salines i la Colònia de Sant Jordi amb qui serà uns dels traçats més llargs de tota l’illa, 4,5 quilòmetres».

Per la seva banda, la presidenta Catalina Cladera ha afirmat que «estic molt contenta d'iniciar una intervenció tan esperada, que fa més de quinze anys que els veïnats la demanen i que no només farà la carretera més segura sinó que la milloram amb un vial que fomenta la mobilitat sostenible i actuacions que humanitzen aquesta via».
En aquesta carretera, que s’utilitza per als trajectes d’accés a la població de Colònia de Sant Jordi i Ses Salines, s’havia apreciat un considerable augment del trànsit en els darrers anys. A més, el també augment progressiu de la demanda ciclista en la zona, feia d’aquest tram un lloc perillós al combinar gran nombre de bicicletes amb una configuració de plataforma viària sense vorals.

Per aquest motiu, és necessària aquesta actuació que restablirà les condicions de seguretat viària i comoditat dels usuaris de la carretera, mitjançant la pacificació del traçat en dues corbes i perfil longitudinal en dos trams. També hi ha prevista una actuació per dotar d’un carril bici i per a vianants, i un altre espai per a cavalls, separat de la calçada amb una barrera de seguretat de fusta i tots dos segregats.

Un altre dels aspectes més importants d’aquesta obra ha de veure amb la sensibilitat del departament de Mobilitat i Infraestructures per respectar l’entorn. El conseller Sevillano ha explicat en aquest sentit que «hem inclòs per primera vegada en una obra de carreteres dos aspectes nous que estem segurs que en el futur els podrem incorporar en altres projectes. Per una banda, s’ha contractat un marger acreditat en la tècnica de la pedra en sec per restablir al seu estat original tots els murs que s’hagin de moure durant les obres. D’aquesta manera, volem assegurar el reconeixement de l'ofici, i el foment i l'ús de la Tècnica Tradicional de la Pedra en Sec. No tan sols des del punt de vista del respecte i valor patrimonial, sinó des del convenciment d'una millorada integració paisatgística de la carretera al paisatge i l'entorn. De fet, es destina un 40% del pressupost total de l’obra, només per aquesta partida. Per altra banda, hem inclòs després de les peticions de la gent durant l’exposició pública del projecte, un camí per a cavalls segregat de la via, del carril bici i paral·lel a aquest. Tenim en compte les peticions dels veïns i veïnes i les incorporen. A més a més, creiem que serà una experiència profitosa i demostrem que amb creativitat es poden fer moltes coses interessants des de carreteres, tot i que mai haguessin fet».


Al detall, les actuacions, que tenen un termini d’execució de nou mesos i compten amb un pressupost de 4.990.752,44,  són les següents:

-Reforç de ferm, el qual tindrà una longitud de 4,9 km i estarà ubicat a la carretera Ma-6100, des del carrer Marina Gran fins al carrer Na Mercadala (km 8,300 fins al km 13,200).

-La pacificació del traçat per millorar la seguretat a dues corbes dotant-les de més radi: des del km o fins al km 9,960 i des del km 9,700 fins al 10,860.

 -Al km 8,560 es construirà una illeta central, per tal de reduir la velocitat.

-Dotació d’un carril addicional per al trànsit de bicicletes i vianants separats per una barrera mixta de fusta, que permetre compatibilitzar els diferents modes de transport rodat (vehicles, bicis...) amb la seguretat viària, el qual tindrà una longitud de 4,5 km, i estarà ubicat a la carretera Ma-6100 des del km 8,300 al km 12,800.

-Un espai per a cavalls de 0,9 m.

-Adequació de cunetes i condicionament de la xarxa de drenatge. El projecte recull la col·locació de drens dins de la franja de la berma i en ambdós costats de la plataforma, amb tub perforat i recobert amb tela geotèxtil per tal de garantir una correcta evacuació de l’aigua d’escorrentia, millorant el drenatge de tota la via en cas de pluja.

-A la rotonda ubicada a la intersecció de la Ma-6100 i la Ma-6040 es disposa d’enllumenat amb fanals. També s'aprofitarà per canviar les actuals lluminàries de sodi, més contaminants, per unes de llum LED de baix consum, tot seguint la política d'aquest Departament per ser cada vegada més sostenible.

​​​​​​​-El projecte contempla els serveis afectats: hi ha previst un prisma de canalització i les entrades i camins d’accés a propietats veïnes.

​​​​​​​Declaracions Catalina Cladera

Declaracions Iván Sevillano

 

 

Vídeos

rdp