Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mobilitat i Infraestructures finalitza les obres de contenció dels talussos del Gorg Blau

Mobilitat i Infraestructures finalitza les obres de contenció dels talussos del Gorg Blau

(13/02/2023)

L'objectiu del projecte ha sigut prevenir esllavissades protegint els talussos i així fer més segura la carretera Ma-10

Al final d’obra hi han assistit la presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera i el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano

La presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera i el conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, Iván Sevillano, han visitat avui el final de les obres de contenció de talussos del Gorg Blau; unes actuacions que tenien com a objectiu la prevenció d’esllavissades protegint els talussos i fer així més segura la carretera Ma-10. Les obres han consistit a instal·lar pantalles de protecció i prevenció de lliscaments i despreniments rocosos del vessant.

També ha assistit a aquesta visita de final de l’obra la directora insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca, Olga Martínez.

La presidenta Cladera ha afirmat que «feim una inversió molt important en aquest tram de la carretera de la Serra i ho feim aportant el màxim de seguretat possible, amb un projecte que no s'havia fet fins ara a Mallorca i emprant una tecnologia puntera arreu de l'Estat».

Per la seva banda, el conseller Sevillano ha explicat que «el que hem fet amb aquesta intervenció és anticipar-nos a la possibilitat que es produeixen despreniments a la zona, amb el risc que això suposaria per la gent. Hem consolidat i protegit els talussos amb la implementació de pantalles i altres elements de sustentació i seguretat necessaris per protegir l'entorn de la carretera Ma-10 en aquesta zona pròxima al Gorg Blau, dels esllavissaments i despreniments rocosos del vessant. D'aquesta manera, dotem de major seguretat a la Ma-10 i als usuaris de la mateixa».

Cal recordar que el departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca havia fet un seguiment durant els darrers anys dels problemes ocasionats per la caiguda de blocs rocosos al llarg del traçat de la Ma-10 entre els quilòmetres 30+250 i 31+100, a la zona del Gorg Blau, a la serra de Tramuntana. Les dades varen demostrar que era una zona sensible i inestable, on es produeixen caigudes de blocs i despreniments. Amb aquestes dades, es va poder redactar un projecte de contenció i millora de la zona.

«Aquesta ha estat una obra pionera a Mallorca, i podem dir a més que de les més ambicioses quant a la contenció dels talussos de tot l’Estat. No tan sols per la magnitud d’aquesta, sinó també per les tècniques emprades i la integració amb el paisatge. En tot moment s’ha tingut la sensibilitat mediambiental que toca tenint en compte el paratge pintoresc en el qual ens trobem», ha conclòs Iván Sevillano.

Les actuacions principals que s’han duit a terme han estat:
•    Posar barreres dinàmiques de protecció (protecció passiva): les barreres dinàmiques consisteixen en la instal·lació d’una pantalla de cablejat i malla tibada d’altura i longitud variable d’acord amb les exigències del massís rocós. La capacitat d’absorció d’energia d’aquestes pantalles és específica per a cada tram per ajustar-se a les necessitats de recollida dels petits despreniments. Aquestes barreres s’han instal·lat a les parts baixes del vessant, per aturar i recollir els petits blocs i roques que es desprenen del vessant abans d’arribar a la carretera. S’han instal·lat 3 tipus de barreres dinàmiques diferenciades quant a longitud, capacitat d’absorció i contenció d’energia i despreniments. La longitud total de la barrera dinàmica instal·lada ha sigut de 950 metres, protegint un total de 850 metres de talussos.

•    Estabilització directa (protecció activa): s’han disposat a les zones del vessant que no s’han pogut protegir amb les barreres dinàmiques (zones amb un nombre elevat de despreniments o bé amb volums importants de roca despresa, o molt disgregada) per disminuir el perill a partir de la minimització del nombre de blocs rocosos que poden caure.

•    Malla de triple torsió per a protecció de talussos: s’ha col·locat una malla de triple torsió ancorada, que podem considerar com un sistema de components ancorats sobre una superfície, amb la capacitat per evitar i controlar despreniments i aportar estabilitat superficial al terreny. S'ha distribuït al llarg de tota la longitud del talús.

•    Geomalles de reforç de talussos: la funció principal de les geomalles és actuar com un reforç més, en coordinació amb la malla de triple torsió, fent de filtre, és a dir, deixa passar l’aigua, però no els fins de la capa superficial del sòl i evita així la rentada de materials, amb la qual cosa dificulta l’acció de l’erosió i, d’altra banda, potencia la formació d’una coberta vegetal.

•    Malla de cables d’acer: s’ha disposat sobre el terreny per estabilitzar-lo, en contacte continu amb el sòl, per aconseguir un efecte de sosteniment. D’aquesta manera, s’ha protegit el talús davant possibles despreniments i altres fenòmens d’inestabilitat superficial.

•   Instal·lació de dos sensors per a la teledetecció i control remot dels possibles despreniments que les pantalles vagin recollint en el futur. D’aquesta manera no tan sols es protegeix la carretera sinó que es podrà tenir controlada de manera digital i en qualsevol moment.

Les obres han tingut una durada de sis mesos i han comptat amb un pressupost d’1.973.414,77 €.

Declaracions Catalina Cladera

Declaracions Iván Sevillano

Vídeos

Gorg Blau