Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mobilitat i Infraestructures anuncia la posada en marxa del carril bus VAO el dimecres 2 de novembre

Mobilitat i Infraestructures anuncia la posada en marxa del carril bus VAO el dimecres 2 de novembre

(21/10/2022)

Aquest carril, que comença a l’altura de la incorporació de l’aeroport fins a l’entrada a Palma, té l’objectiu de reordenar la circulació per fomentar una mobilitat més sostenible i en favor del medi ambient en reduir les partícules contaminants. Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures ha afirmat que «la implantació del carril bus VAO és una aposta per una nova mobilitat, perquè incentiva l’ús del transport públic i del vehicle compartit».

Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha anunciat avui en una roda de premsa en la qual ha estat acompanyat pel director insular de Mobilitat, Gonzalo Llamas; el director general de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern, Jaume Mateu; Francesc Dalmau, regidor de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament de Palma; Marteen Van Bemmelen, gerent de CTM; Petra Mut, gerent de la FEBT; Francisca Ramis, cap provincial de Tràfic i el Tinent Miguel Horrach, cap del Destacament de Tràfic de Palma, que el carril bus VAO (o carril per vehicles d’alta ocupació) a la Ma-19 en direcció Palma començarà a funcionar el dimecres 2 de novembre.

Amb aquesta iniciativa, el Consell de Mallorca i la resta d’Administracions tenen l’objectiu de fomentar l’ús del transport públic i vehicles compartits, reduir les aglomeracions de cotxes a l’entrada de Palma i també l’emissió de partícules contaminants. En aquest sentit, Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha explicat que «la implantació de carrils bus VAO és una alternativa de futur en matèria de mobilitat, perquè incentiva l’ús del transport públic, ja que aquest es reservarà a autobusos i taxis per fomentar el transport públic, i a vehicles de 2 o més d’un ocupant, per reduir el nombre de cotxes a les carreteres. Tot això enfocat a minvar les aglomeracions i la contaminació».


El carril d’ocupació especial consisteix en l’habilitació del carril esquerre de la Ma-19 en sentit Palma, des del punt quilomètric 6 + 500 (incorporació de l’aeroport), fins a l’entrada de Palma en el punt quilomètric 2 + 600 de la mateixa carretera. El recorregut total d’aquest carril serà de 4,25 km; la llargada del carril bus VAO serà de 3,9 km i la del tram de només autobusos en els últims  350 metres. A més, podran circular per al carril bus VAO els vehicles autoritzats: busos públics i privats, vehicles amb 2 o més ocupants, taxis, motocicletes, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, vehicles amb senyalització de zero emissions i vehicles de serveis d’emergències i seguretat.


A partir de la setmana que ve s’iniciarà una campanya comunicativa amb l’eslògan Millor, junts i juntes. Reordenem la circulació. Hi guanyarem tots i totes, explicant la posada en marxa del carril bus VAO. Actualment, el departament de Mobilitat i Infraestructures ja està fent feina en el carril, dotant-ho dels senyals i símbols pertinents, perquè els conductors i conductores n’estiguin assabentats.


Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha assenyalat que «amb aquest projecte són pioners en les Illes Balears i ens posen al capdavant en polítiques en matèria de mobilitat sostenible, com ja s’ha fet exitosament en altres ciutats europees i de la resta de l’Estat; aleshores, Madrid, Barcelona i Granada. Mallorca tenia una mancança en carreteres en aquest sentit que ara resolen donant compliment a la mateixa vegada el Pla Director de Mobilitat de les Illes Balears que ja recull, des de fa anys, la implantació del carril bus VAO a l’Illa».
D’aquesta manera, Sevillano ha afegit que «volem fer una crida a la ciutadania perquè ens acompanyen amb aquesta eina, perquè el carril bus VAO serà tant més exitós com més el puguin fer servir. Així com diu el lema, Millor, junts i juntes. Reordenem la circulació. Hi guanyarem».


El conseller ha afirmat que  «són conscients que s’han de donar alternatives per poder canviar els nostres hàbits, per això estem molt contents de poder dir que pràcticament s’ha multiplicat per dos en els darrers mesos l’oferta de transport públic en aquesta entrada a Palma, tant per part del Govern (TIB) com de l’Ajuntament de Palma (EMT)». I a més, ha ressaltat que «la implantació d’aquest carril, com ja s’ha dit, suposarà una disminució significativa d’emissió de gasos contaminants en tant que un dels objectius és reduir el nombre de cotxes a les carreteres, la qual cosa ajudarà a impulsar el canvi de model de mobilitat que Mallorca necessita».


Segons el Consell de Mallorca, el Departament de Mobilitat i Infraestructures va donar llum verda a la iniciativa, el febrer de 2021, a la Comissió de Mobilitat, que va concloure amb la creació d’un grup de treball, exclusivament tècnic, per desenvolupar un document d’implantació de carrils bus VAO. Aquest grup ha estat format per personal tècnic de la Direcció Insular de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, pel Consorci de Transports de Mallorca (CTM), per l’Empresa Municipal de Transports de Palma (EMT) i la Direcció General de Mobilitat del Govern de les Illes Balears.
Aquest grup va concloure que la millor forma d’assegurar l'eficàcia d’aquest sistema (recollit en el Pla Director de Mobilitat de les Illes Balears) era a través d’aquest projecte, ja que es compleix amb les característiques necessàries: tres o més carrils per sentit de circulació; alt volum de trànsit; accés amb presència de bus urbà i interurbà i via d’accés principal a la ciutat.


La regulació i les característiques d’aquest carril bus VAO queden recollides al BOE núm. 183, sec III, de dilluns 1 d’agost de 2022 i Resolució de 19 de juliol de 2022, de la direcció general de trànsit.