Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mobilitat i Infraestructures acorda amb les associacions del taxi i del transport discrecional de viatgers modificacions en el carril Bus-VAO per millorar el seu funcionament

Mobilitat i Infraestructures acorda amb les associacions del taxi i del transport discrecional de viatgers modificacions en el carril Bus-VAO per millorar el seu funcionament

(08/11/2022)

A la reunió han assistit, a més del conseller Iván Sevillano i el director insular de Mobilitat, Gonzalo Llamas, el president de l’Associació del Transport Discrecional de Balears, Rafel Roig; Petra Mut, gerent de la FEBT; Antoni Bauzà, president de l’Agrupació Empresarial Balear del Taxi i Biel Moragues, president de l’Associació Sindical d’Autònoms Taxi Mallorca

El conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, ha mantingut avui una reunió amb els representants de les principals associacions del transport de viatgers i del taxi de Mallorca per fer balanç de la primera setmana de funcionament del carril Bus-VAO i posar sobre la taula algunes modificacions tant per millorar les prestacions del carril en termes generals com per possibilitar que hi hagi un major nombre de persones que ho puguin utilitzar. A l’encontre hi ha assistit, a més del director insular de Mobilitat, Gonzalo Llamas, el president de l’Associació del Transport  Discrecional de Balears, Rafel Roig; Petra Mut, gerent de la Federació Empresarial Balear del Transport (FEBT); Antoni Bauzà, president de l’Agrupació Empresarial Balear del Taxi i Biel Moragues, president de l’Associació Sindical d’Autònoms Taxi Mallorca.

«Com sempre hem fet des del Departament, volem escoltar a tots els sectors implicats quan duen endavant un projecte que els afecta especialment. I això és el que hem fet avui. Des d'un principi varen dir que tots els canvis que poguessin fer directament des del Departament (perquè n’hi ha uns altres que depenen de la normativa i de la DGT) per millorar el funcionament del carril Bus-VAO els faríem. Tenim clar que el carril Bus-VAO ha vingut per quedar-se. Són conscients que es tracta d’una mesura valenta i, com tal, controvertida per a part de la població. Al llarg d’aquests dies, hem rebut diverses propostes, crítiques, però també molts de suports per aquesta mesura pionera en matèria de mobilitat a Mallorca. En aquest sentit, per descomptat que estem oberts a fer canvis que milloren l’ús del carril Bus-VAO, un carril que com ja és sabut, suposa un impuls tant per fomentar el transport públic com l'ús del vehicle compartit. Avui, hem pogut concretar aquests necessaris canvis en una profitosa reunió de la mà de les associacions dels taxis de Mallorca i del transport de viatgers», ha afirmat el conseller Iván Sevillano.

Entre les modificacions que es duran a terme els pròxims dies, destaquem la flexibilització del trenat amb l’allargament de la línia discontínua per facilitar la sortida de vehicles del carril Bus-VAO a la seva incorporació a la Via de Cintura. A més, els 350 metres finals reservats en un principi només per a l’ús dels autobusos, també podran ser utilitzats pels taxis, com servei públic que és, i motocicletes.

A més, des de Mobilitat i Infraestructures es farà una petició a l'Ajuntament de Palma perquè augmenti la freqüència semafòrica a l’entrada a Ciutat, per donar més fluïdesa a l’entrada dels carrils a Palma i, principalment, perquè l'avantatge competitiva dels vehicles que fan ús del carril Bus-VAO, augmenti. Actualment, molt d’autobusos de l’EMT i altres, surten abans de temps del carril per poder situar-se els primers a l’altura del Palau de Congressos, tant per recollir persones com per tenir prioritat en la resta del seu trajecte, la qual cosa està provocant retencions innecessàries en els altres dos carrils. Si s’ajusta la freqüència semafòrica dels dos semàfors de l’entrada de Palma, tots aquests vehicles que arriben des del carril Bus-VAO no tindran necessitat de sortir-se d’ell tan prest, aprofitant així el carril Bus-VAO al màxim i no perjudiquem els altres dos carrils. Com que aquests semàfors són competència de l’Ajuntament de Palma, des de Mobilitat i Infraestructures es farà la petició corresponent.

Finalment, tant el Departament com la FEBT i les associacions del taxi han coincidit en posar damunt la taula la possibilitat que els vehicles que s’incorporin a la Ma-19 des de l’enllaç del Coll d’en Rebassa, pugin accedir també al carril Bus-VAO. Aquesta mesura, que el conseller Iván Sevillano ha valorat de manera positiva «perquè augmentaríem de manera molt significativa els potencials usuaris del carril Bus-VAO», s’ha de justificar davant la DGT que és qui té la potestat jurídica i, per tant, la competència per permetre que es faci incorporant-la com un nou element a l’estructura del carril Bus-VAO, per la qual cosa, Mobilitat i Infraestructures s’ha compromès a elevar a la DGT un informe que proposi i justifiqui aquesta modificació en el carril Bus-VAO perquè la DGT ho pugui valorar i, si escau, donar-li llum verda.

El conseller Iván Sevillano ha explicat que «davant tots els acords de millora, hi haurà algunes modificacions que implementarem al llarg dels pròxims dies directament des del Departament, i altres que hem de demanar a la DGT, qui és qui, per competències, té la darrera paraula».

Per la seva banda, el president de l'Associació Sindical d'Autònoms Taxi Mallorca, Biel Moragues, ha destacat que el departament de Mobilitat i Infraestructures «ens ha escoltat i implementarà dos dels canvis que hem demanat. Hi ha coses que sabem que por normativa estatal no es podran fer, però ens anem de la reunió satisfets. Són solucions bones i cal deixar passar el temps per a veure els resultats». Rafel Roig, president de l'Associació del Transport Discrecional de Balears i de la FEBT, ha afirmat per la seva part que «el carril Bus-VAO és una idea bona que s’haurà d’anar polint segons es vagi utilitzant. Les reivindicacions que teníem respecte al carril Bus-VAO s’han pogut resoldre avui. Respecte a altres propostes, com cercar solucions definitives als embussos en la Via de Cintura, ens hem emplaçat a futures reunions».

Finalment, Toni Bauzà, president de l’Agrupació Empresarial Balear del Taxi, ha volgut agrair la reunió de treball i la sensibilitat del departament de Mobilitat i Infraestructures per escoltar el sector. «Hem pogut comptar quines són les petites deficiències que hem trobat aquests dies. És una bona notícia que els taxis puguin incloure’s en aquests últims metres serà molt positiu i donarà una major fluïdesa i seguretat als taxistes».