Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Infomallorca Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Vés enrere L’exposició «Deu mirades a l’abandó» arriba al Centre Cultural la Misericòrdia

L’exposició «Deu mirades a l’abandó» arriba al Centre Cultural la Misericòrdia

(12/01/2017)

Aquest divendres, 13 de gener, a les 20 hores, s’inaugura a la Misericòrdia un recorregut fotogràfic a través de 33 imatges que conviden a reflexionar sobre la transformació del paisatge a través de la ruïna, l’abandó i la degradació dels edificis. Una mostra que aglutina l’obra de deu fotògrafs contemporanis d’estils i de procedència molt diferents.

Després de passar pel Museu d’Almeria i pel palau Quintanar, a Segòvia, arriba al Centre Cultural la Misericòrdia de Palma l’exposició itinerant «Deu mirades a l’abandó». La mostra té en el paisatge el protagonista principal, a través d’obres d’artistes de procedències diferents –Espanya, Portugal, Argentina, Colòmbia–, com són: Xavier Ferrer Chust, Fotolateras (Marinela Forcadell i Lola Barcia), Joan Forteza, Rubén García, Juan Carlos Gargiulo, Vicente Greus, Rui Moräo, Manel Quiros, Cristian Rodríguez Agudelo i Ramón Siscart.

 

Les ruïnes ofereixen «una exposició doble, al passat i al present», explica Joan Forteza, comissari de l’exposició que s’inaugura aquest divendres a la planta baixa del Centre Cultural la Misericòrdia, que es podrà visitar fins al 25 de febrer. Hi trobarem des d’espais tangibles fins a l’enfocament més fotodocumental, com explica el també fotògraf Rubén García: "l’abandó pot ser un espai o lloc deshabitat i en ruïnes, com també l’abandó propi. Al darrere, un objectiu: generar consciència, provocar una mirada reflexiva a través de la fotografia, per aconseguir arribar a un públic ample i divers, a través d’un codi que es mou entre el més tradicional i l’experimentació".

 

Els autors i l’obra

 

Manel Quiros presenta un treball documental fet als afores del Caire (Egipte), una ciutat de més de 16 milions de persones, sense un sistema de recol·lecció de fems organitzat. La seva visió d’abandó és el d’una ciutat fundada el 2976 per emmagatzemar fems.

 

El treball de Xavier Ferrer Chust duu per títol «Abandonar sense estrenar» i està fet en unes instal·lacions industrials que s’han abandonat abans de ser utilitzades, oblidades abans de la inauguració.

 

El fotògraf portuguès Rui Moräo ens mostra l’abandó fruit del temps, de la negligència o de la maldat. 

 

Cristian Rodríguez Agudelo ens trasllada la necessitat de posar de manifest la fotografia com a mitjà conservacionista dels espais en situació d’abandó.

 

Marinela Forcadell i Lola Barcia donen vida al duo de fotògrafes Fotolateras, que duen fins a la Misericòrdia la sèrie titulada «Un país disponible», iniciada l’any 2015, que treballa sobre la idea de renovació, del traspàs d’utilitat i d’inici d’una etapa nova.

 

A través de la nuesa Rubén García explora l’abandó des d’una mirada artística, decorant amb el cos humà nuu famosos edificis d’Almeria en ruïnes o cases abandonades que s’estan deteriorant.

 

«Casa Rota» és el títol del treball que Juan Carlos Gargiulo va fer el 1999. Una casa emblemàtica de Segòvia, tancada durant vint anys, s’obre a la mirada del fotògraf, tal i com va ser abandonada.

 

L’obra de Ramón Siscart aborda els abandonaments i les ruïnes així com el concepte de decadència, oblit i obsolescència com a part dels costums de transformar, de construir i d'habitar. Per a Siscart "passam a construir la memòria sobre l'empremta. Parets, objectes, habitatges en ruïnes, deixalles que l'home ha considerat inservibles i inútils es converteixen en natures mortes espontànies". 

 

Joan Forteza fotografia l’abandó amb la mirada de l’arqueòleg, com qui es deixa fascinar per aquest primer descobriment que la llum revela en els espais abandonats.

 

I l’obra de Vicente Greus ens mostra la bellesa on, sovint, només veim decadència. Cruis, rovell, deixalles i òxids són el centre del seu univers fotogràfic melancòlic.

 

Tots ells donen vida a un projecte ideat i creat pel grup de fotògrafs Deu Mirades, que enllaça el treball de deu fotògrafs amb estils molt diferents, units amb una recerca continuada de reflexió, en aquest cas, entorn a l’abandó i les seves conseqüències.