Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Ministeri de Cultura i Esport destina al Museu de Mallorca un cap d'August trobat a Pol·lèntia

El Ministeri de Cultura i Esport destina al Museu de Mallorca un cap d'August trobat a Pol·lèntia

(05/04/2022)

L'obra, de gran rellevància històrica, ha estat adquirida per a les col·leccions estatals per 250.000 euros.

El Ministeri de Cultura i Esport ha adquirit el cap d'August, un retrat en marbre del primer emperador romà, trobat en el segle XVI en el jaciment arqueològic de l'antiga ciutat romana de Pol·lèntia, situat a Alcúdia (Mallorca). La peça, comprada per un import de 250.000 euros, ha estat adscrita al Museu de Mallorca, museu estatal amb la gestió transferida al Consell de Mallorca, i el personal del qual depèn del Govern de les Illes Balears. 

Des del segle XVIII fins a l'actualitat, l'obra ha format part de la col·lecció del Marquès de Campofranco i ha estat conservada al Casal de Can Pueyo, a Palma. El 2015 va ser declarada Bé d'Interès Cultural. Aquesta adquisició suposa un notable enriquiment de les col·leccions públiques de l’estat a causa de la importància de l'obra i, en particular, per a les del Museu de Mallorca, on s'hi exposarà el bust romà pròximament. L'Estat incorpora així a les col·leccions estatals un important llegat de la presència romana al Mediterrani, i en concret, a les Illes Balears.

El cap, de tipus velat, va ser realitzat en els anys 30-20 aC i és considerat un dels retrats més rellevants d'August en l'inici de la seva activitat política. En aquests moments, acabava de vèncer a Marc Antoni i a la seva aliada Cleopatra en la batalla d'Actium l'any 31 aC i començava una nova etapa com a emperador.

Aquest tipus de retrats combinen la iconografia que enalteix l'energia i heroïcitat de l'emperador, amb els valors cívics i religiosos representats pel vel, per a posar en relleu el caràcter pacificador i cohesionador cultural de l'Imperi.

El rostre mostra una expressió inquieta i enèrgica i, per la seva grandària i alguns elements d'assemblatge, es dedueix que, encara que va ser treballada a part, estava encaixada en un cos de mida natural formant una estàtua imperial togada completa.

L'escultura, que va estar emplaçada en un lloc públic de la ciutat de Pol·lèntia, tenia un marcat caràcter oficial i és testimoniatge de la ràpida adhesió dels hispans al nou règim polític romà.