Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Conferència del Centenari del primer vol Península-Mallorca

Conferència del Centenari del primer vol Península-Mallorca

(05/10/2016)

Dins del cicle de conferències organitzades pel departament de Participació Ciutadana i Presidència del Consell de Mallorca, s'ha ofert avui una xerrada per a recordar el "Centenari del primer vol Península-Mallorca" narrant pel president de la Fundació Aeronàutica Mallorquina. Miquel Buades i posteriorment l'enginyer Lluís Utrilla, ha explicat les conseqüències des dels inicis fins avui dia en la societat mallorquina.

El vicepresident segon i conseller de Participació Ciutadana, Jesús Jurado ha estat l'encarregat d'obrir la conferència "Centenari del primer vol Península-Mallorca" recordant que "el desenvolupament de Mallorca tant econòmic com social, va molt lligat al transport aeri que va permetre l'arribada del turisme."

Miquel Buades, president de la Fundació Aeronàutica Mallorquina, ha dut als assistents en un viatge en el temps per recuperar aquelles imatges que immortalitzen el vol d'en Salvador Hedilla entre Barcelona i Mallorca el dos de juliol del 1916 durant la carrera de la "Copa Mediterráneo".

Quan ja feina dues hores que els pilots de la carrera havien sortit de Barcelona, es va observar un punt negre direcció a Porto Pi que a poc a poc es va anar fent gran. Al creuar la línia on estaven els cronometradors de l'aeroclub de Barcelona l'avió volava a molt poca alçada. Hedilla va remuntar el vehicle i en veure la gran presència de gent que hi havia a la pista d'aterratge improvisada va decidir modificar la seva direcció per tal d'aterrar sense perills anant-se cap a la platja de l'Arenal. Allà el va ajudar el primer mallorquí que va trobar-se amb Salvador Hedilla, el pagès Lucas Vanrell que treballava en el seu camp de blat. "Llavors la carrera d'avions es va convertir en una carrera de cotxes amb totes les autoritats i curiosos que volien donar la mà al valent aviador."

Després de 100 anys des del primer vol de Salvador Hedilla, la història de Mallorca i la del transport Aeronàutic han anat de la mà.
L'enginyer i conferenciant, Lluís Utrilla, s'ha centrat en aquest fenomen, subratllant la valentia dels pilots civils que van obrir i fer possible el transport aeri internacional. "Han unit ciutats; han portat el correu, recanvis, medicaments; han transformat l'estructura econòmica local com és el cas de Mallorca; i crec que ha estat una de les grans revolucions de les societats contemporànies."
Utrilla ha explicat de forma cronològica l'evolució d'aquest sector lligat amb Mallorca, primer amb el transport de correu, les proves, accidents (molts d'ells mortals) i períodes en què Mallorca era base per a connexions internacionals.
Als 50 "El transport aeri va començar a consolidar-se com a mitjà de comunicació principalment per a les activitats econòmiques i empresarials i excepcionalment per als viatges familiars a l'abast de poques butxaques."
L'època d'esplendor de Son Bonet i el canvi cap a Son Sant Joan el 1960, quan el turisme arribat per l'aire va comença a augmentar dràsticament gràcies a la combinació de dos factors, la bonança econòmica centreeuropea i la liberalització del transport aeri, augmentant el tràfic aeri amb Mallorca. "Aquest creixement va donar la veu d'alarma el 1958 quan l'Aeroport de Son Bonet va superar per primera vegada els 500.000 passatgers."

"La imatge idíl·lica de l'illa, coneguda a Europa a través dels viatgers romàntics del segle XVIII, la climatologia, els baixos costos dels serveis i l'accessibilitat per als avions de l'època." En pocs anys es va augmentar el nombre de turistes." El 1943 els turistes que arribaven a Mallorca per via aèria amb prou feines arribaven a l'1,2%, mentre que el 1950 el percentatge va superar el 30%.
Fou aquest tràfic xàrter el que va canviar la fisonomia de l'illa de forma substancial, l'ocupació massiva de les zones costaneres per noves construccions hoteleres i vacacionals, es va sumar la millora de les infraestructures interiors, la creació de nous serveis d'oci i el més important, va generar un flux de treballadors dels sectors primaris i secundaris al sector serveis, ja que hi havia una gran demanda, provocant el flux d'immigració procedent d'altres illes i de la resta de l'Estat.
El tràfic en l'aeroport mallorquí va passar en la dècada dels noranta dels onze als catorze milions en prou feines 5 anys.
Però l'última de les revolucions del transport aeri estava per arribar: les companyies de serveis punt a punt.
Finalment arribem a les primeres dècades del segle XXI on el 30% del total de l'activitat econòmica és el turisme. I tot això de la mà de la indústria del transport aeri, catalitzador del 95% de l'arribada de turistes a Mallorca.