Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Sede Electrónica Infomallorca Transparencia

ES

Webs oficiales

Atrás L’òpera "Così fan tutte", de Mozart, arriba al Teatre Principal en la històrica producció del Sant Carlo de Nàpols

L’òpera "Così fan tutte", de Mozart, arriba al Teatre Principal en la històrica producció del Sant Carlo de Nàpols

(29/03/2017)

La XXXI Temporada d’Òpera i Ballet del Teatre Principal de Palma arriba a un dels seus plats forts amb Così fan tutte, de Wolfang Amadeus Mozart i llibret de Lorenzo Da Ponte, que podrem veure els dies 2, 5, 7 i 9 d’abril en una producció del Teatre Sant Carlo de Nàpols.

Così fan tutte, amb direcció escènica de Mario Martone i direcció musical de Domenico Longo, compta amb les veus de Carmen Romeu (Fiordiligi), Carol García (Dorabella), Joan Martín-Royo (Guglielmo), Giorgio Misseri (Ferrando), la mallorquina Susana Cordón (Despina) i el menorquí (Simón Orfila), a més del Cor del Teatre Principal i l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears.

 

Raffaele Di Florio, col·laborador de Mario Martone en la direcció escènica; Sergio Tramonti, autor de l’escenografia; Pasquale Mari, dissenyador de la il·luminació; i Ursula Patzak, responsable del vestuari que creà fa anys Vera Marzot, finada el 2012, completen l’equip artístic.

 

Debut de Martone

Aquesta “històrica” producció del Teatre Sant Carlo de Nàpols, en paraules del director del Teatre Principal, Carlos Forteza, arriba a Palma 19 anys després de la seva estrena, que va suposar el debut de Mario Martone, prestigiós realitzador cinematogràfic a Itàlia, en el món de la lírica. Des de llavors, ha girat per tot Itàlia a més d’altres ciutat europees, com La Corunya on va triomfar en el Festival Mozart de la capital gallega el 2008.

 

Così fan tutte és una lluminosa mostra de la genialitat de Mozart on dos joves militars bravegen davant de Don Alfonso, un vell filòsof, de les immaculades virtuts de les seves promeses. Aquest els assegura que les dues al·lotes no són tan virtuoses i ho vol demostrar amb un joc d’intercanvi de parelles que posi en evidència a les promeses.

 

El director musical, Domenico Longo, ha destacat la complexitat vocal d’aquesta obra de Mozart, a la qual ha volgut rebatejar com “l’escola dels cantants” en lloc de “l’escola dels amants” (originalment el títol és Così fan tutte ossia La scuola degli amanti), donada “l’alta exigència que precisa dels solistes. Mozart tracta cada veu com si fos un instrument”. “El tema principal és l’amor”, ha afegit Longo, “però amb l’amor es poden fer coses bones i coses dolentes” i al final la reacció de tots és més humana que virtuosa, per això l’obra s’hauria de titular “Així ho fa tots”, diu el director musical. Domenico Longo també s’ha referit a l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, una orquestra que no coneixia i que veu capaç de “donar color a la partitura de Mozart”.

 

La lluminositat de Mozart

Raffaele Di Florio, estret col·laborador de Mario Martone, ha estat l’encarregat de la direcció escènica i de dur a terme la idea original de Martone, una idea en la qual hi és molt present que els cantants siguin també actors, intèrprets amb la capacitat de reflectir sobre l’escenari tot el món de lluminositat i color que Mozart va crear amb la Nàpols del segle XVIII com a teló de fons. L’escenografia, en aquest sentit, juga un paper important, ja que l’escenari envolta el fossat de l’orquestra amb la clara intenció d’apropar-se a públic.

 

L’esperit d’aquest Nàpols hi és ben present tot el temps, tant en l’escenografia (“fixa i shakespeariana”, segons Di Florio) com en l’ànima dels personatges, el que ha suposat un sobreesforç dels artistes en l’aspecte interpretatiu. “Mario Martone aspira a tenir, més que cantants executors, a veritables intèrprets de la música”, diu Di Florio. Tots els solistes han coincidit amb les opinions de l’encarregat de l’escena, en especial a soprano Carmen Romeu que ha anat més enllà en assegurar que “els cantants tenim el deure de fer arribar les emocions als espectadors i no només fer una aportació de pirotècnia vocal”. Joan Martín-Royo també ha assegurat que “és un encert d’aquest producció el que hagi respectat les dimensions i l’estructura d’una òpera de càmera. El tenir el públic a prop fa que ens retroalimentem els espectadors i els artistes”.

 

Cal afegir que a més de les funcions, el Teatre Principal ha organitzat dues activitats paral·leles de gran interès per als aficionats. El dissabte 1 d’abril, a les 20 hores, Paolo Pinamonti, director artístic del Teatre Sant Carlo de Nàpols, oferirà una conferència sobre aquesta producció de Così fan tutte; i el dimarts 4 d’abril, també a les 20 hores, es projectarà la pel·lícula Il giovane favoloso, de Mario Martone, i amb la qual va obtenir cinc premis Donatello (semblants al Goya espanyols) sobre la vida del filòsof Giacomo Leopardi, que serà presentada pel propi Martone. Aquests dos actes tindran lloc al Caixaforum, Gran Hotel, plaça Weyler, 3, de Palma.

 

Così fan tutte s’estrenarà el proper diumenge 2 d’abril a les 18 hores. També hi haurà funcions el dimecres 5 a les 20 hores, divendres 7 a les 20 hores, i el diumenge 9 d’abril a les 18 hores. El cost de les entrades oscil·la entre els 10 i els 65 euros.