Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Sede Electrónica Infomallorca Transparencia

ES

Webs oficiales

Atrás El conseller Sevillano visita l’inici d’obres de contenció dels talussos del Gorg Blau

El conseller Sevillano visita l’inici d’obres de contenció dels talussos del Gorg Blau

(01/09/2022)

L’objectiu del projecte és prevenir esllavissades protegint els talussos i fer més segura la carretera Ma-10

El conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, Iván Sevillano, ha visitat avui l’inici de les obres de contenció de talussos del Gorg Blau. L’objectiu del projecte és prevenir esllavissades protegint els talussos i, d’aquesta manera, fer més segura la carretera Ma-10, mitjançant pantalles de protecció i prevenció de lliscaments i despreniments rocosos del vessant. 

A més del conseller, també han assistit a l’inici de l’obra la directora insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca, Olga Martínez, i el batle d’Escorca, Antoni Solivellas.

El departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca ha fet un seguiment durant els darrers anys dels problemes ocasionats per la caiguda de blocs rocosos al llarg del traçat de l’Ma-10 entre els quilomètres 30+250 i 31+100, a la zona del Gorg Blau, a la serra de Tramuntana. Les dades han demostrat que és una zona sensible i inestable, on es produeixen caigudes de blocs i despreniments. Aquestes dades han possibilitat redactar un projecte de contenció i millora de la zona. 

El conseller Sevillano ha explicat que «el que volem, el que fem, amb
aquest projecte, és anticipar-nos a la possibilitat que es produeixen despreniments a la zona, amb el risc que això suposaria per la gent. Per tant, el que fem és actuar abans, consolidant i protegint els talussos amb la implementació de pantalles i altres elements de sustentació i seguretat necessaris per protegir l'entorn de la carretera Ma-10 en aquesta zona pròxima al Gorg Blau, dels esllavissaments i despreniments rocosos del vessant. D'aquesta manera, aconseguim donar major seguretat a la Ma-10 i als usuaris de la mateixa».

Les actuacions principals que es duran a terme són les següents:


•    Barreres dinàmiques de protecció (protecció passiva): les barreres dinàmiques consisteixen en la instal·lació d’una pantalla de cablejat i malla tibada d’altura i longitud variable d’acord amb les exigències del massís rocós. La capacitat d’absorció d’energia d’aquestes pantalles serà específica per a cada tram per ajustar-se a les necessitats de recollida dels petits despreniments. Aquestes barreres s’instal·laran a les parts baixes del vessant, per aturar i recollir els petits blocs i roques que es desprenen del vessant abans d’arribar a la carretera. S’instal·laran 3 tipus de barreres dinàmiques diferenciades quant a longitud, capacitat d’absorció i contenció d’energia i despreniments. La longitud total d’àrea protegida mitjançant barrera dinàmica serà de 950 metres.
•    Estabilització directa (protecció activa): es disposaran a les zones del vessant que no es poden protegir amb les barreres dinàmiques (zones amb un nombre elevat de despreniments o bé amb volums importants de roca despresa, o molt disgregada) per disminuir el perill a partir de la minimització del nombre de blocs rocosos que poden caure.

•    Malla de triple torsió per a protecció de talussos: es preveu col·locar una malla de triple torsió ancorada, que podem considerar com un sistema de components ancorats sobre una superfície, amb la capacitat per evitar i controlar despreniments i aportar estabilitat superficial al terreny. Aquestes malles es distribuiran al llarg de tota la longitud del talús. 

•    Geomalles de reforç de talussos: la funció principal de les geomalles és actuar com un reforç més, en coordinació amb la malla de triple torsió, fent de filtre, és a dir, deixa passar l’aigua però no els fins de la capa superficial del sòl i evita així la rentada de fins, amb la qual cosa dificulta l’acció de l’erosió i, d’altra banda, potencia la formació d’una coberta vegetal.

•    Malla de cables d’acer: es disposarà sobre el terreny per estabilitzar-lo, en contacte continu amb el sòl, per aconseguir un efecte de sosteniment. D’aquesta manera, es protegeix el talús davant possibles despreniments i altres fenòmens d’inestabilitat superficial.

S’estima que el termini d’execució de les obres és de 6 mesos, amb un pressupost d’1.973.414,77 €.