Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Sede Electrónica Mallorca.es Transparencia

ES

Webs oficiales

El Consell presenta la proposta de la nova galeria i de les sortides d’emergència del túnel de Sóller

El Consell presenta la proposta de la nova galeria i de les sortides d’emergència del túnel de Sóller

(01/02/2019)

L’actuació preveu adaptar la infraestructura a la normativa vigent en matèria de seguretat. L’obra té un cost de gairebé 25 milions d’euros i un termini d’execució de 30 mesos

El Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca ha presentat aquest divendres la proposta de la nova galeria i de les sortides d’emergència del túnel de Sóller (Ma-1). Aquest pla d’actuació té un cost total de 24.722.695,78 euros i un termini d’execució de 30 mesos. 


Cal destacar que la intenció d’aquesta obra és adaptar la infraestructura a la normativa vigent en el Reial decret 635/2006, de 26 de maig, sobre requisits mínims de seguretat en túnels de carreteres de l’Estat, transposada de la Directiva europea 2004/54/CE. 


L’obra
L’estudi de les alternatives de les sortides d’emergència del túnel de Sóller preveu tres opcions diferents, dues de les quals, segons una anàlisi multicriteri, han estat descartades. Per la qual cosa, s’ha identificat l’alternativa més adient tenint en compte les particularitats del túnel. 


D’aquesta manera, la nova galeria es construirà pel costat oest, entre el túnel del tren de Sóller i el túnel de 3 km, que constarà amb un total de 9 sortides d’emergència, és a dir, una sortida cada 300 m. A més, la galeria d’emergència serà una infraestructura paral•lela al túnel, amb una separació entre eixos de 20 m, un diàmetre de 5 m, una amplada de 4 m i una alçada màxima de 3 m. Aquestes mides permetran l’ús tant per a vianants, en cas d’emergència dins el túnel, com per a vehicles d’emergència.

 
Pel que fa a la secció de la nova galeria, disposa d’una amplada de 4 m, una alçada màxima de 3 m, depenent del sistema de ventilació superior, i d’una secció lliure del tub de la galeria d’aproximadament 16 m². 


Respecte de la senyalització, es preveu la instal•lació de senyals nous a les sortides d’emergència, adequats a la normativa vigent i necessaris per a la seguretat viària. Per aquest motiu, la galeria disposarà de senyals d’evacuació, d’extinció d’incendis i d’abalisaments; a més de senyalització intel•ligent, com són els senyals fotoluminescents, retroreflectors i de retroil•luminació LED.


El president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat, ha afirmat que «amb aquest projecte tanquem la possibilitat que en un futur es plantegi fer les obres a canvi d’un peatge a l’ombra, o pitjor encara, privatitzar de nou el túnel de Sóller. Ara és gratuït gràcies al Consell i també serà més segur».


La consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, ha explicat que «el finançament de l’obra per valor de 25 milions d’euros es negociarà amb el Ministeri de Foment, perquè n’assumeixi el cost». També, ha expressat que  «volem per a Mallorca una infraestructura segura i ajustada a legislació vigent». Garrido ha assegurat que un cop redactat el projecte es durà a la Comissió Balear de Medi Ambient perquè estableixi els paràmetres que s’han de seguir. 


A la roda de premsa, celebrada a la seu del Consell de Mallorca aquest dijous, també hi han assistit el batle de Bunyola, Andreu Bujosa, que ha agraït «la gratuïtat del túnel de Sóller i la feina que s’està fent perquè no hi hagi ciutadans de primera i altres de segona».


El regidor de l’Ajuntament de Sóller, Jaume Mateu, també present ha valorat    «molt positivament aquesta segona fita del túnel de Sóller que era millorar-ne la seguretat».


Altres actuacions de seguretat en marxa
En breu s’adjudicarà la instal•lació d’hidrants als túnel de Sóller i es podran iniciar les obres, així com la instal•lació de grups electrògens per donar servei a les turbines en cas d’una caiguda de l’electricitat.