Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Sede Electrónica Mallorca.es Transparencia

ES

Webs oficiales

«Macbeth» obri diumenge la XXXI Temporada d'Òpera i Ballet

«Macbeth» obri diumenge la XXXI Temporada d'Òpera i Ballet

(02/03/2017)

La Temporada d'Òpera i Ballet del Teatre Principal de Palma, que enguany arriba a la XXXI edició, aixecarà el teló el proper diumenge 5 de març, a les 18 hores, amb l'estrena de Macbeth, original de Giuseppe Verdi, en una producció del Teatre Nacional Sâo Carlos de Lisboa.

Aquest Macbeth compta amb Elena Barbalich com a directora d'escena i Andrés Salado com a director musical. Els papers principals estan interpretats pel baríton Dario Solari (Macbeth), la soprano Maribel Ortega (Lady Macbeth), el baix Rubén Amoretti (Banco), el tenor Arseny Yakovelv (Macduff), la soprano Natàlia Salom (dama d'honor), el tenor Antoni Lliteres (Malcolm) i el baix Josep Miquel Ribot (doctor), entre d'altres. A més, també hi actua l'Orquestra Simfònica de les Illes Balears i Cor del Teatre Principal. Macbeth es representarà també el dimecres 8 de març a les 20 hores, el divendres 10 a les 20 hores i el diumenge 12 de març a les 18 hores.

 

Durant la presentació, el director del Teatre Principal, Carlos Forteza, ha recordat que amb aquesta producció s'assoleixen dos dels reptes que es va plantejar en assumir el càrrec, «la màxima qualitat que permetin les limitacions pressupostàries i augmentar l'accessibilitat del públic al Teatre». Macbeth suposa la implicació de «més de 190 persones, entre solistes, orquestra, cor, figurants etc. i hem d'agrair l'esforç de tots ells i de tot l'equip del Teatre Principal».

 

Per altre part, i amb la voluntat de fer arribar l'òpera a tots els públics, Forteza ha posat l'èmfasi en la política d'abonaments i descomptes, com els de darrera hora per als menors de 25 anys, que poden comprar entrades a meitat de preu dins els 60 minuts previs al començament de la funció.

 

Aquesta òpera de Verdi, que es va representar el maig de 1995 per darrera vegada al Teatre Principal, està fortament lligada a la història d'aquesta casa, ja que és la que es representava en el moment de l'incendi que el 1858 va destruir el Teatre, pocs mesos després de la seva inauguració el 1857.

 

Cor del Teatre Principal

 

Francesc Miralles, vicepresident primer i conseller de Cultura, Esports i Patrimoni, ha destacat el paper del Cor del Teatre Principal en aquest títol i ha apostat per «enfortir la seva presència i la seva formació». En aquest sentit, ha recordat que diversos membres dels cors han estat seleccionats per paper solistes, mitjançant les audicions públiques que es celebraren el passat mes de novembre.

 

El director musical, Andrés Salado, ha coincidit en Miralles en destacar la importància del Cor a Macbeth, que «pren un rol absolutament protagonista». Salado, que l'any passat ja va dirigir Il barbiere di Siviglia, s'ha referit a aquest títol de Verdi com «una òpera obscura amb moment d'una insuportable bellesa, com el del cor dels refugiats escocesos, Patria oppresa, un passatge d'absoluta i crua actualitat davant les notícies dels refugiats, que ens arriben dia a dia».

 

La posada en escena de Macbeth du el segell personal d'Elena Barbalich, que ha procurat ser molt fidel a l'original de Verdi i també de Shakespeare. «Verdi volia que fos una obra molt visionària, molt màgica, i he volgut ressaltar aquest món, el de les bruixes i de les prediccions». Per a aconseguir-ho, ha fet girar la producció en torn a «un ull de mirall, l'ull de Macbeth, des d'on surten les aparicions i visions» que turmenten el personatge i que marquen en bona part la trama de l'òpera.

 

A més, el muntatge de Barbalich és ple de simbolismes que es reflecteixen en els jocs de colors que es succeeixen com el vermell que representa la sang, el verd que representa la bilis o el lila que encarna Lady Macbeth. La directora d'escena ha posat un especial èmfasi en destacar les complexes psicologies de Macbeth i Lady Macbeth per veure «fins a on arriba l'ambició de l'ésser humà».

 

Maribel Ortega, la soprano que dona vida a Lady Macbeth, ha recordat que l'any passat «vaig tancar la temporada d'òpera amb el paper d'Abigaille a Nabucco i ara la començaré amb Lady Macbeth». Precisament, pel seu treball a Nabucco va rebre el premi de millor solista de l'Associació d'Amics de l'Òpera del Teatre Principal. I el paper de Lady Macbeth no és nou per Ortega. El va interpretar per primera vegada fa onze anys i des de llavors «el personatge ha anat creixent, tant a nivell vocal com a nivell dramàtic. En aquest proposta, he fet un personatge més femení, més humà; i tota gràcies a la feina que hem fet amb Elena Barbalich».

 

Convé recordar, que com a activitat complementària, Joan Carles Vidal, membre d'Amics de l'Òpera del Teatre Principal, oferirà una conferència el dissabte 4 de març a les 20 hores a la Sala Petita. Aquest acte estava previst que tingués lloc al Caixaforum però unes obres de darrera hora en el Gran Hotel han fet traslladar la conferència al Teatre Principal.