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La Sibila es un canto de origen medieval que forma parte de las maitines de Navidad y sólo ha pervivido en Mallorca y en Alguero. Fue una de las dramatizaciones medievales navideñas que más arraigaron en la península, sobre todo en Cataluña, desde donde llegó a Mallorca después de la conquista de Jaime I.

En la Europa de la Edad Media, muchas celebraciones litúrgicas se acompañaban de representaciones y dramas de carácter  didáctico y moral para hacerlas más comprensibles al pueblo, sobre todo durante los ciclos de Navidad y Pascua. Con el paso de los siglos, estas representaciones fueron evolucionando, hasta que la Iglesia dejó de considerarlas útiles y las prohibió de manera expresa. Pero algunas han llegado hasta nuestros días muy evolucionadas, como las representaciones de la Pasión y los Pastorets (pastorcillos).

El canto de la Sibila, del cual se conservan diferentes manuscritos del siglo X, se representó por toda la península hasta las prohibiciones surgidas del Concilio de Trento. Después, solamente ha pervivido en Mallorca y en Alguero, convirtiéndose en uno de los pocos ejemplos vivos de las expresiones folclórico religiosas de origen medieval. Hoy es uno de los rasgos más tradicionales de las celebraciones navideñas de nuestra isla.

Origen y evolución

Se trata del canto de un poema sobre el juicio final, el Judicii Signum, que reproducía las profecías de la Sibila de Eritrea. San Agustín reprodujo los versos de esta profecía en su obra De Civitate Dei. El texto latino fue incluido en un sermón titulado Contra iudaeos, del obispo Quodvultdeus de Cartago, que se leía en los maitines de Navidad, y mientras tanto se representaba la procesión de los profetas a  la que eran convocados profetas del Antiguo Testamento y personajes como Virgilio, Nabucodonosor y la Sibila de Eritrea.

La Sibila pronunciaba un largo oráculo encabezado por las palabras Judicii Signum, donde profetizaba la venida de Jesucristo como juez y describía los terribles sucesos de la llegada del fin del mundo. La descripción podía ser larga, con la procesión, o corta, solamente con el canto de la Sibila, que podía ser cantada en latín o en catalán, por los presbíteros o por un niño.

Después del Concilio de Trento, la reforma del culto supuso la desaparición de la mayoría de representaciones y dramas no puramente religiosos que se celebraban en toda Europa. En 1572, se dejó de cantar la Sibila en la Catedral, pero se retomó en 1575, cuando el obispo Joan Vic i Manrique la permitió fuera de la liturgia. De esta manera, se eliminaron la mayor parte de los complementos teatrales y el canto quedó configurado prácticamente como lo conocemos hoy. Pero la Sibila se siguió celebrando los siglos siguientes, hasta convertirse en la tradición navideña más antigua y singular de Mallorca.

En 1967, con la reforma del Concilio Vaticano II, el canto de la Sibila volvió a su lugar natural, la liturgia de la Nochebuena.

La Sibila hoy

Antiguamente, el canto de la Sibila era interpretado por presbíteros, que con el paso de los siglos fueron sustituidos por un niño cantor. Actualmente, en la mayoría de iglesias de Mallorca sigue siendo un niño el que canta, si bien en algunos casos lo hace una niña o una mujer.

El niño cantor sale hasta el presbiterio o el púlpito acompañado por dos o más monaguillos con cirios. Entona las estrofas sin acompañamiento instrumental -sólo, entre estrofa y estrofa, se introduce el órgano-. Suele ir vestido con una túnica blanca o de color, a veces bordada en el cuello y en la parte inferior, y una capa; en algunos pueblos, la capa se sustituye por otra túnica. La cabeza se cubre con un gorro del mismo color que el vestido.

En las manos, el niño lleva una espada que mantiene recta delante de la cara mientras dura el canto; cuando acaba, con la espada forma una cruz en el aire. En algunas celebraciones, cuando acaba el canto, con la espada se corta un bizcocho que cuelga del tornavoz del púlpito. Antiguament se cortaban las neules que suelen decorar las iglesias por Navidad.

El president Ensenyat defensa l’autogovern per garantir drets i serveis públics

El president Ensenyat defensa l’autogovern per garantir drets i serveis públics

(29/12/2018)

El president del Consell, Miquel Ensenyat, ha defensat l'autogovern com a “protagonista indiscutible de la consolidació de drets, serveis públics essencials i clau per a la superació de les desigualtats”. Així, durant el discurs amb motiu de la Diada de Mallorca, el president insular ha destacat que la realitat de l'illa conté unes característiques molt diverses. “Hi ha diferents formes de ser mallorquí. Diversitat i diferències que hem sabut conservar i conrear perfer d'elles la nostra riquesa”. En aquest sentit, ha destacat que “ara, quan algunes veus amenacen d'acabar amb aquesta pluralitat i aniquilar les nostres institucions, no podem quedar-nos muts, ni molt manco quiets. Mallorca és, i hi ha de seguir sent, l'expressió real de totes les persones que la componen. Per això, no podem permetre cap atac al nostre autogovern”, ha assegurat.

Miquel Ensenyat, ha reivindicat a més la necessitat d’avançar-se al futur per “mantenir el dinamisme econòmic i corregir els desequilibris territorials i socials”. Amb tot, ha assenyalat que, precisament, “el futur està compromès si no disposam d’un Règim Especial”. En aquest context, ha dit que “Aquest nou Règim Especia ens ha d’igualar en condicions amb la resta de l'Estat i Europa”. Segons Ensenyat, “aquesta compensació és irrenunciable”.

El President del Consell ha fet també una crida a Europa, “un projecte que ha decebut a molta gent” per la seva tímida resposta a la crisi dels refugiats “Ara mateix, a aquesta mateixa hora, milers de nins i nines es troben perduts en alguna frontera del món o intentant salvar la vida a la nostra mar. Així, vull cridar ben fort a favor dels refugiats en qualsevol lloc del món, aquells que s'apilen a les fronteres d'Europa, esperant trobar el que la vida els hi ha negat: una esperança. Aquesta és una de les raons per la qual Europa com a projecte ha decebut a molta gent. Des de Mallorca hem de ser capaços de repensar aquest projecte europeu” ha destacat.

A punt d’assumir les competències (dia 1 de gener) d’igualtat, polítiques de gènere i LGTBI, el president ha recordat que “mai abans havíem presenciat aquest ímpetu i aquesta mobilització mundial que involucra a homes i dones, que clamen per l'erradicació de la violència contra les dones. Davant aquest escenari, l’assumpció d’aquestes competències i la seva gestió des de la proximitat són la millor resposta que podem donar”. Ensenyat també ha tingut paraules per les víctimes de la torrentada que va afectar el Llevant de l’illa el passat mes d’octubre.

Durant la Gala, el Consell de Mallorca ha presentat el videoclip de la cançó “Som molts!” promoguda per la Direcció Insular de Política Lingüística. Es tracta d’una peça que pretén difondre l’ús de la llengua pròpia per part de tots els mallorquins, independentment del seu origen i llengua materna. Javier Vegas, cantant de La Gran Orquesta Republicana, ha compost “Som molts!”, que interpreten ell mateix i altres artistes que habitualment canten en castellà, amb l’acompanyament de La Gran Orquesta Republicana.

Tots ells han estat seleccionats per la seva qualitat i amb la voluntat d’ampliar el públic que escolta música en català. El guardonat director Joan Fullana, conegut per la seva trajectòria tant en la direcció audiovisual com en el món musical i escènic, ha dirigit el videoclip de “Som molts!”, on es reflecteix una Mallorca diversa, actual i intercultural, en què el català és una eina d’inclusió social que obre portes a tothom que s’anima a parlar-lo. Javier Vegas, el Hermano Ele i Maribel Martín 'La Canija' protagonitzen un videoclip colorit i animat, que té com a fil conductor la comunicació.

La Gala conduïda pels periodistes d’IB3 Televisió Pere Sánchez i Maria Antònia Serra ha girat entorn la multiculturalitat, el tema triat enguany pelConsell per ambientar la Diada. A més, l’espectacle “per un món millor” ha visibilitzat el drama dels refugiats a la Mediterrània. Aquest nou format per celebrar la Diada ha comptat amb l’actuació de “Voicello”, una original formació de veu i violoncel que formen la soprano Carme Garí i el violoncel·lista Gabriel Fiol. No han faltat a la Gala el cant de La Sibil·la, interpretat per Neus Sánchez acompanyada a l’orgue per Miquel Bennàssar, així com La Balanguera. Els xeremiers Alexandre Mulet, Mateu Mulet, Pere Joan Martorell i Jaume Sastre també han animat la festa.

La música y la letra

Patrimonio inmaterial de la humanidad