Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mobilitat i Infraestructures presenta un projecte pioner per instal·lar panells fotovoltaics a la mitjana de la Ma-20 a l’alçada del túnel de Gènova

Mobilitat i Infraestructures presenta un projecte pioner per instal·lar panells fotovoltaics a la mitjana de la Ma-20 a l’alçada del túnel de Gènova

(30/03/2023)

El conseller Iván Sevillano i el director general d’Energia i Canvi Climàtic del Govern balear, Pep Malagrava, han visitat la zona on tindran lloc les obres, amb un pressupost de 98 mil euros

Sevillano: «Aquest és un projecte pioner a l’Estat. Aleshores estem aprofitant espais degradats des d’un punt de vista mediambiental i territorial com són les carreteres, per la instal·lació de plaques fotovoltaiques. S’ha d’apostar per aquest tipus d’energia i que millor que fer-ho en llocs com aquests que no tan sols ens permeten estalviar doblers públics de factura de la llum, sinó que a més, ens fa ser sostenibles des d’un punt de vista energètic i estalviar consum de territori»

El Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca ha anunciat avui que ja té aprovat el projecte i iniciat l'expedient de contractació per instal·lar panells fotovoltaics a la mitjana de la Ma-20, a l'alçada del túnel de Gènova; unes actuacions amb les quals el túnel de Gènova es convertirà en una infraestructura sostenible energèticament en tant que amb aquests panells s'autoproveiran totes les lluminàries interiors. El pressupost de l’actuació és de 98 mil euros i té un termini d’execució de cinc mesos.

El conseller insular Iván Sevillano, i el director general d’Energia i Canvi Climàtic del Govern balear, Pep Malagrava, han visitat avui la zona on tindran lloc les obres i han volgut recordar que aquest projecte va néixer d’una col·laboració conjunta entre Mobilitat i Infraestructures i la conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del Govern. En aquest sentit, Iván Sevillano ha volgut recordar que «fa un any vàrem presentar l’Estudi per a la Instal·lació de Plaques Fotovoltaiques a Carreteres, que analitzava al detall si la teoria per implantar plaques fotovoltaiques en carreteres es podia convertir en una realitat; les conclusions varen ser que si, i això és el que feim ara. Avui estem molt contents de poder dir que tenim llest un projecte pioner a tot l’Estat, que al llarg dels pròxims mesos executaren. Aleshores estem aprofitant espais degradats des d’un punt de vista mediambiental i territorial com són les carreteres, per la instal·lació de plaques fotovoltaiques. S’ha d’apostar per aquest tipus d’energia i que millor que fer-ho en llocs com aquests que no tan sols ens permeten estalviar doblers públics de factura de la llum, sinó que a més, ens fa ser sostenibles des d’un punt de vista energètic i estalviar consum de territori».
 

Per part seva, Pep Malagrava, ha expressat la seva gratitud per aquesta primera iniciativa de posar plaques fotovoltaiques a espais de carreteres.«Des del Govern sempre hem dit que estem impulsant tota una sèrie d'actuacions en sòls antropitzats com aparcament i cobertes, i ara incorporam aquests nous espais. Entenem que la feina que s'està fent és necessària per eliminar pressió sobre el sòl rústic i calculam que aproximadament entre 150 i 200 MW es poden instal·lar en aquests espais. Això suposaria un 2,5% de totes les renovables que s'haurien d'instal·lar a Balears».

Així mateix, ha indicat que gràcies a l'Institut Balear de l'Energia (IBE), «en alguns punts, a més d'abastir el consum que puguin tenir les lluminàries de les carreteres, també podríem arribar a abastir alguns llocs residencials a través dels autoconsums compartits».
 

Al detall, s’instal·laran un total de 84 panells fotovoltaics a la mitjana de la Ma-20. Amb aquestes s’obtindrà una potència injectable a la xarxa de 44 Kw i una producció anual estimada de 63.500 Kwh, la qual cosa suposa un estalvi d’emissions de 47 Tn de CO2. Els sistemes per l’autoconsum estaran situats en la part superior de l’entrada del túnel, per la qual cosa no caldrà creuar amb el cablejat cap carril de la carretera per alimentar l'infraestructura. Cal tenir en compte que aquesta mitjana té una amplitud d’uns 16 metres i una orientació que fa viable i segura la instal·lació de plaques fotovoltaiques pel seu màxim rendiment i aprofitament energètic.
 

El conseller de Mobilitat i Infraestructures, Sevillano, ha afirmat que «des que començàrem la legislatura sempre havien tingut clar que es poden gestionar les carreteres de Mallorca d’una altra manera, amb una altra sensibilitat mediambiental. Per això, vàrem tenir clar des d’un principi que no n’hi havia prou amb desenvolupar projectes de carreteres més respectuosos amb el medi ambient i el territori, sinó que havíem d’anar més enllà. Mostra d’això va ser, també, la prohibició que férem sobre l’ús herbicides en el manteniment de carreteres, convertint-nos així amb el primer territori de l’Estat en deixar d’utilitzar el glifosat i qualsevol altre herbicida. Però encara no ens conformàvem i volíem anar més enllà, implementant més mesures en favor del medi ambient des del Departament. Fer de les nostres carreteres un espai hàbil per a les energies renovables aconseguint, així, donar-li un respir, al sòl rústic, alhora que col·laborarem amb l’IBE en futurs projectes d’autoconsum compartit per abaixar la factura de la llum a la nostra ciutadania».

​​​​​​​Audio Iván Sevillano
​​​​​​​Audio Pep Malagrava