Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El rescat del túnel de Sóller costarà 15,4 milions i serà gratuït a partir de l’1 de setembre

El rescat del túnel de Sóller costarà 15,4 milions i serà gratuït a partir de l’1 de setembre

(06/02/2017)

El Govern de les Illes Balears aportarà 4,1 milions d’euros, que es destinaran al manteniment de la infraestructura

La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, i el president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat, han anunciat el rescat del túnel de Sóller que durà a terme la institució insular amb la col·laboració de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears.

A la presentació també hi han assistit el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons; la consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, i el director insular d’Infraestructures i Mobilitat, Joan Cifre.

L’import total que s’haurà de pagar per rescatar el túnel de Sóller serà de 15.442.849,39 milions d’euros. Aquesta quantitat sorgeix d’un informe pericial, avalat pels tècnics i jurídics del Consell de Mallorca. L’informe ha avaluat les inversions realitzades que s’han pogut amortitzar i el lucre cessant, allò que deixarà de guanyar la concessionària durant els anys que no podrà seguir explotant la infraestructura. Les barreres del túnel s’aixecaran el proper 1 de setembre de 2017.

Ensenyat ha destacat que el rescat resol una situació d’injustícia que presenta “tota una sèrie de greuges per als residents, però també per al teixit empresarial solleric” i que el moment per fer-ho era “ara, perquè ningú no assegurava que es tornàs a produir una pròrroga en el contracte amb l’empresa concessionària amb l’excusa de fer més inversions que són necessàries, però que s’han de plantejar des del Consell i amb el mateix procediment que se segueix amb la resta d’infraestructures, a través del conveni de carreteres o bé a través de finançament general”.

A més, el president del Consell ha afirmat que “no renunciam al finançament per part del Govern d’Espanya. Ja vàrem demanar que es destinés una part del Conveni de Carreteres, però com que el Govern es trobava en funcions no vam obtenir resposta”. La intenció del Consell és que la quantitat del rescat es pugui obtenir de la part del Conveni de Carreteres que finança les expropiacions de les obres.    

Armengol ha ressaltat la importància d’aquesta mesura “que posa fi a una injustícia històrica” en què “durant anys els ciutadans de les Illes han assumit de la seva butxaca el pagament d’un servei que ha de ser responsabilitat de les institucions”.

En aquest sentit la presidenta ha recordat que l’executiu ha destinat, des de 2003, més “18 milions d’euros en subvencions”, al temps que ha agraït al Consell de Mallorca “la iniciativa de rescatar el túnel de Sóller”, el “més car de tota Espanya”, la qual cosa permetrà “a partir d’ara, el trànsit lliure i sense pagament a qualsevol via pública de la comunitat”.

“L’entesa entre institucions –ha volgut recordar la presidenta- ha permès fer una realitat el rescat en què el Govern s’hi ha implicat, amb una aportació de 4,1 milions d’euros per contribuir a sufragar el manteniment del túnel que haurà de dur a terme el Consell” des del moment en què assumeixi la gestió de la infraestructura.

APORTACIÓ DEL GOVERN DE LES ILLES BALEARS

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat aportarà 4,1 milions d’euros al Consell en concepte de manteniment de la infraestructura. L’aportació del Govern es farà a través de subvencions anuals de 687.500 euros des d’enguany fins al 2022, fins arribar a la quantitat de 4.125.000 euros.

Cal recordar que des de l’any 2003 el Govern balear ha estat aplicant una subvenció als residents de Sóller, Fonalutx i Escorca que consisteix en el pagament de l’import de fins a 1.000 peatges anuals per persona.

Els cost aproximat d’aquesta subvenció és d’1,5 milions d’euros, anuals. La subvenció es mantindrà fins al moment d’alçament de barreres.

EL TÚNEL DE SÓLLER

Aquesta infraestructura es va inaugurar el 19 de febrer de 1997. Suposava una gran pas per connectar la ciutat de Sóller amb Palma, ja que s’acurçava el temps i no era necessari transitar per la carretera del Coll de Sóller. La intensitat mitjana diària (IMD) és de 9.496 vehicles al dia, segons les dades de 2015.

El túnel es troba al quilòmetre 17 de la carretera Ma-11 (Palma-Port de Sóller). La longitud de la infraestructura és de 3.023 metres. L’actual empresa concessionària és Túnel de Sóller SA, que pertany al grup Globalvía Infraestructuras SA.

Al juny de 2006, El Ple del Consell va decidir augmentar la concessió, que inicialment era de 28 anys, en cinc anys i sis mesos. La causa d’aquest increment va ser una sentència del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears que donava dret a l’empresa d’una indemnització de 7,4 milions d’euros. Si no es dugués a terme el rescat, la concessió acabaria al juny de 2022.