Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Departament de Mobilitat i Infraestructures posa en marxa un pla per instal·lar panells solars fotovoltaics a les carreteres de l’illa

El Departament de Mobilitat i Infraestructures posa en marxa un pla per instal·lar panells solars fotovoltaics a les carreteres de l’illa

(24/11/2021)

Sevillano i Yllanes acorden instal·lacions fotovoltaiques dins espais degradats basant-se en un estudi del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell per impulsar una Mallorca més sostenible i baixar la factura de la llum

El Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca impulsarà un pla per a instal·lacions fotovoltaiques dins  espais degradats de les carreteres de l’illa, següent pas per impulsar els objectius marcats des de l’inici de la legislatura d’aconseguir una Mallorca sostenible i respectuosa amb el medi ambient en tots els seus aspectes. Si el primer pas va ser desterrar els grans projectes de la xarxa viària, apostant per iniciatives a la xarxa secundària que en millorin la qualitat i l’estat ─com queda palès en els pressuposts del Consell per a l’any que ve─, el següent és instal·lar panells solars fotovoltaics en emplaçaments de carreteres i altres terrenys gestionats pel Departament. Aquests projectes faran compatible el respecte al medi ambient i suposaran un estalvi econòmic, tant en la factura de la llum a les carreteres (1,3 milions d’euros a l’any) així com en possibles projectes d’energia compartida amb la ciutadania.

És per  això, que Mobilitat i Infraestructuras ha elaborat un estudi que ha presentat a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica del Govern, amb el qual han arribat a un acord per aconseguir una col·laboració conjunta que faci realitat instal·lacions fotovoltaiques dins  espais degradats a les carreteres de Mallorca, com han explicat aquest matí el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Ivan Sevillano, i el conseller de Transició Energètica del Govern, Juan Pedro Yllanes.

«Des de que començàrem la legislatura sempre hem tingut clar que es poden gestionar les carreteres de Mallorca d’una altra manera, amb una altra sensibilitat mediambiental. Per això, vàrem tenir clar des d’un principi que no n’hi havia prou amb desenvolupar projectes de carreteres més respectuosos amb el medi ambient i el territori, sinó que havíem d’anar més enllà. Mostra d’això va ser, també, la prohibició que férem sobre l’ús herbicides en el manteniment de carreteres, convertint-nos així amb el primer territori de l’Estat en deixar d’utilitzar el glifosat i qualsevol altre herbicida. Però encara no ens conformàvem i volíem anar més enllà, implementant més mesures en favor del medi ambient des del Departament. Per això hem desenvolupat durant més d’un any de treball un estudi que analitza al detall si la teoria per implantar plaques fotovoltaiques en carreteres es podia convertir en una pràctica i estam molt orgullosos de poder presentar avui les conclusions que en donen un sí rotund com a resposta. El pas següent, per tant, és començar a fer de les nostres carreteres un espai hàbil per a les energies renovables aconseguint, així, donar-li un respir, al sòl rústic, alhora que col·laboram amb l’IBE per abaixar la factura de la llum a la nostra ciutadania» afirma Ivan Sevillano. «Volem tornar a la natura part del que li havíem tret», deixa clar el conseller insular de Mobilitat i Infraestructures.
 
Juan Pedro Yllanes ha ressaltat que un dels objectius del Govern és «utilitzar tot els espais disponibles de les institucions que siguin susceptibles de ser instal·lacions fotovoltaiques i agraïm que el Consell de Mallorca posi a disposició els espais degradats de les carreteres per estudiar-los i les instal·lacions fotovoltaiques posterior». «Hem rebut la proposta del Consell per instal·lar plaques fotovoltaiques en emplaçaments tipus de la xarxa viària i altres terrenys gestionats pel Departament de Mobilitat i Infraestructures que permetran aprofitar espais “morts” d’aquesta xarxa així com generar energia renovable per assolir compromisos climàtics, aprofitant l’ús de terrenys degradats per reduir l’impacte sobre el sòl rústic». Yllanes, a més, ha declarat que «des del Govern veim amb bons ulls la posada en marxa d’aquest pla futur que serà ambiciós i ens permetrà generar energia gràcies a l’ocupació d’aquests espais contribuint a descarbonitzar les Illes i a acostar-nos a l’objectiu de la sobirania energètica».
D’acord amb l’estudi de viabilitat del Consell, la inversió total del pla per a Mallorca seria d’entre 100 i 150 milions d’euros, susceptibles de ser finançats pels fons NextGen partint dels ajuts publicats i a pròximes línies que provinguin del fons Illes Sostenibles. A més, és generaria una potència suficient per a Mallorca d’entre 100 i 150 MW, l’equivalent al consum de 30.000 i 45.000 famílies i podria suposar un increment d’un 5 % en la penetració de renovables a Balears. Així mateix, es generaria un excedent d’energia i que seria gestionat per l’IBE que podria vendre a preu de cost.

El Pla, en la pràctica, començarà a fer-se realitat l’any que ve amb el projecte d’una instal·lació fotovoltaica per proveir en modalitat d’autoconsum amb compensació d’excedents els consums de l’enllumenat del túnel de Gènova. El projecte, que començarà a tramitar-se per adjudicar-lo l’any que ve, preveu fer la instal·lació a l’espai mitger del túnel, al qual es pot accedir fàcilment per construir-la i fer-ne el manteniment. A més, l’autoconsum està situat en la part superior de l’entrada del túnel, per la qual cosa no caldrà creuar amb el cablejat cap carril de la carretera per alimentar el consum. Aquesta mitjancera té una amplitud d’uns 16 metres i una orientació que fa viable i segura la instal·lació de plaques fotovoltaiques.

Posteriorment s’impulsaran altres projectes a partir del Pla del Departament basat en l’estudi d’instal·lacions fotovoltaiques a la xarxa viària i altres terrenys gestionats per Mobilitat i Infraestructures. «L’estudi es planteja com a objectius aprofitar els espais morts de la xarxa viària, generar energia renovable per complir compromisos climàtics i aprofitar l’ús de terrenys degradats per reduir l’impacte sobre el sòl rústic», explica Sevillano.

Així, l’anàlisi de les tecnologies disponibles i la seva viabilitat per a la xarxa de Mallorca analitza els pros i contres de cada possibilitat, a més de l’estudi energètic i econòmic per demostrar-ne l’amortització i la rendibilitat pública.

En concret, s’analitzen sis tipus de possibles instal·lacions. La primera i més nova consisteix en instal·lar pèrgoles fotovoltaiques cobrint les autopistes. «D’aquesta manera aprofitam un dels espais més degradats de la nostra illa per a l’ús d’energies renovables», ressalta el conseller de Mobilitat i Infraestructures. A partir d’ara s’obrirà una anàlisi en profunditat de la xarxa viària per identificar les possibles ubicacions d’aquestes instal·lacions.

El segon tipus d’instal·lació analitzada preveu els espais en desús, com els terrenys romanents en els enllaços d’autopistes, rotondes, voravies i altres espais que en general estan degradats i no tenen gran valor ecològic. Així mateix, s’estudia la instal·lació en talussos, que en ocasions poden tenir una inclinació i una orientació òptimes per a la producció fotovoltaica que, a més, poden ajudar a preservar el talús reduint-ne la degradació i evitar-ne els despreniments.

Una altra via estudiada és la de paviments solars, que permeten un doble ús del sòl, però aquestes actuacions es descarten a curt termini perquè la tecnologia necessària encara no està prou desenvolupada. 
Així mateix s’analitzen les barreres acústiques, que tindrien així un doble ús (contra el soroll i d’aprofitament energètic) i un impacte visual mínim ja que són pràcticament iguals a les convencionals. L’estudi també analitza les instal·lacions artístiques o de disseny que produeixen energies fotovoltaiques i es poden col·locar en llocs visibles com a rotondes, parades d’autobús o a les proximitats de les carreteres.

Enllaç descàrrega de l’Estudi de viabilitat de plaques fotovoltaiques a carreteres.

https://we.tl/t-JonsfOQc49