Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Infomallorca Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

null El Consell reconstruirà el mur de pedra en sec de la carretera d’accés al Port de Valldemossa

El Consell reconstruirà el mur de pedra en sec de la carretera d’accés al Port de Valldemossa

(30/09/2021)

La DANA que va afectar Mallorca el passat 21 de setembre va provocar, entre altres danys, la caiguda del mur de pedra en sec situat en la carretera d’accés al Port de Valldemossa. El conseller de Mobilitat i Infraestructures n’ha anunciat la reconstrucció, catalogat com a BIC (bé d’interès cultural), respectant la tècnica patrimonial.

El 21 de setembre de 2021 una DANA (depressió aïllada en nivells alts) va provocar en diferents zones de Mallorca pluges importants i, com a conseqüència, es produïren danys materials. Un dels punts afectats va ser la carretera d’accés al Port de Valldemossa. A causa de la gran quantitat de pluja, l’aigua de drenatge de la calçada es va desbordar i separar dels punts habituals de canalització; aquest fet va provocar la caiguda del mur de pedra en sec, situat en el PK 4 + 400 de la carretera Dt-1131. El trencament del mur va abastar 8 metres lineals i, aproximadament, 4,5 metres d’alt.

Les brigades d’emergència del Consell de Mallorca varen netejar immediatament la zona i senyalitzaren el mur caigut, amb la col•laboració (amb mitjans materials i amb personal) de l’empresa de manteniment de zona.  

El mur derruït és un mur de pedra en sec, ja que entre les restes no hi ha cap presència de formigó o de qualsevol altre tipus d’aglomerant que n’uneixi les pedres. 

«Com ja és sabut, la tècnica de la pedra va ser declarada patrimoni de la humanitat per la UNESCO l’any 2001. El mur caigut, per tant, està catalogat com a BIC (bé d’interès cultural). Tenint en compte aquest fet, des del Departament de Mobilitat i Infraestructures manifestam la voluntat de reconstruir-lo, respectant la tècnica patrimonial, especialment a la serra de Tramuntana», afirma Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures. Afegeix que «per tant, la reconstrucció ha de ser dissenyada sota un doble aspecte: d’una banda, la seguretat dels vehicles que portaran càrregues sobre el mur nou, especialment els vehicles pesants, i, de l’altra, la protecció patrimonial i ambiental dels murs de pedra en sec». En l’elaboració de la solució s’ha comptat amb l’assessorament del personal tècnic de Medi Ambient del Consell especialitzat en pedra en sec, que, a la vegada, s’ha coordinat amb el personal tècnic de Patrimoni.

Així com es va fer fa dos anys a la carretera de Lluc a Caimari, devora del Salt de la Bella Dona, en col•laboració amb el Gremi de Margers, es construirà un mur en mènsula (en ela) de sosteniment del terreny, ocult sota la calçada, per reforçar-ne la seguretat, especialment a l’hora de circular-hi vehicles pesants. Aquest mur no serà vist, quedarà soterrat completament sota l’asfalt de la carretera, amagat després del mur de pedra en sec.

A continuació es reconstruirà el mur de 4,5 metres per 8 metres de pedra en sec, juntament amb la muralleta corresponent, seguint les tècniques tradicionals i, per tant, serà executat per margers acreditats i amb experiència suficient a l’illa. A més, s’aprofitaran les pedres caigudes per reconstruir el mur. El tallat de les pedres, així com la construcció en general, serà supervisat per margers especialistes del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell i per tècnics de Patrimoni, departaments amb els quals el Departament de Mobilitat i Infraestructures n’ha establert la coordinació. La muralleta de protecció que coronarà el mur de pedra en sec tindrà les mateixes característiques que les ja construïdes a la zona i també serà executada pels margers. 

El pressupost total de l’obra ascendeix a 80.149,56 euros. Com que les obres han estat declarades d’emergència, el 50 % del cost serà sol•licitat al Govern estatal, mitjançant la línia d’ajudes per a situacions catastròfiques.

Les obres tindran un termini d’execució aproximat de dos mesos, durant els quals es mantindrà la circulació i el trànsit alternatiu passarà pel carril que no està afectat.