Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca dona llum verda a la segona fase del pla per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a espais degradats de les carreteres

El Consell de Mallorca dona llum verda a la segona fase del pla per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a espais degradats de les carreteres

(26/05/2023)

Concorrerà a la convocatòria pública d’ajuts prevists en el Pla d’Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears finançats per la Unió Europea amb 13 projectes per un valor estimat de 15 milions d'euros

El conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, ha informat que el Consell de Mallorca ha donat llum verda avui a la segona fase del pla per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a espais degradats de les carreteres. Es tracta d’un projecte pioner a tot l’Estat i que neix per a donar resposta a la situació d’emergència climàtica, la necessitat de fomentar instal·lacions d'energia verda per autoconsum i l’oportunitat d’atorgar un ús a sòls degradats de poca superfície incompatibles amb l’ús agrari.
 

Al detall, es concorrerà a la convocatòria pública d’ajuts prevists en el Pla d’Inversions per a la Transició Energètica de les Illes Balears finançats per la Unió Europea amb 13 propostes d’emplaçaments a espais en desús i romanents de les carreteres Ma-1, Ma-1110, Ma-13, Ma-30, Ma-19 amb una superfície total de 170.817m2, de la qual, de manera estimada es podrà ocupar un total de 160.366m2 dels quals, 98.562m2, es podran aprofitar per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques.

Aquestes instal·lacions fotovoltaiques dels tretze projectes tindran de manera estimada una potència total de 13.000 kWp i una potència nominal de 10.750 kWn. El cost previst de la inversió per les instal·lacions és d’uns 12 milions d’euros.
 

A més està contemplat també la inversió en projectes d’innovació, així com el possible emmagatzematge d’energia. L’import total d’aquestes intervencions seria d’uns 3 milions d’euros més.
 

En total, aquesta segona fase del Pla suposaria una inversió de 15 milions d’euros per tal de subvencionar-la al 100% amb finançament europeu.


Es preveu també realitzar un conveni de col·laboració entre el departament de Mobilitat i Infraestructures i l’institut Balear de l’Energia (IBE) amb la finalitat d’utilitzar l’energia generada per les instal·lacions fotovoltaiques que es projectaran i executaran finançades pels fons europeus per a autoconsum de les poblacions properes a aquestes instal·lacions.
 

Al detall, les 13 localitzacions previstes estarien ubicades a la Sortida 13 de l'autopista Ma-1, ambdós sentits (Calvià); a la carretera Ma-1110, direcció Valldemossa; a la sortida 3 sentit Andratx des de la carretera Ma-20 a l'autopista Ma-13; a la parcel·la ubicada a la sortida 2 (Son Cladera) de l'autopista Ma-13; a la sortida 4 (Es Pont d’Inca) de l’autopista Ma-13; a la parcel·la ubicada a l'autopista Ma-13 (Marratxí); a la sortida 12 de l’autopista Ma-13 (Santa Maria); a la sortida 8 de la Ma-13 (Santa Maria); a la sortida 17 de la Ma-13 (Consell); a l’autopista Ma-30 (Es Pont d’Inca); a la sortida 10 de la Ma-19 sentit Polígon de Son Oms; a la sortida 11 de la Ma-19 (Es Pil·lari) i a la sortida 22 de l'autopista Ma-19 (Llucmajor).
 

Túnel de Gènova
Cal recordar que s’està a punt d’adjudicar el contracte per instal·lar panells fotovoltaics a la mitjana de la Ma-20; unes actuacions amb les quals el túnel de Gènova es convertirà en una infraestructura sostenible energèticament en tant que amb aquests panells s’autoaproveiran totes les lluminàries interiors. El pressupost de l’actuació és de 98 mil euros i té un termini d’execució de cinc mesos.

Al túnel de Gènova s’instal·laran un total de 84 panells fotovoltaics a la mitjana de la Ma-20. Amb aquestes s’obtindrà una potència injectable a la xarxa de 44 Kw i una producció anual estimada de 63.500 Kwh, la qual cosa suposa un estalvi d’emissions de 47 Tn de CO2.


En aquest sentit, cal recordar que el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano,  va presentar fa un any l’Estudi per a la Instal·lació de Plaques Fotovoltaiques a Carreteres, que analitzava al detall si la teoria per implantar plaques fotovoltaiques en carreteres es podia convertir en una realitat; les conclusions varen ser que sí. Per tant, es va continuar endavant amb la redacció dels projectes, unes actuacions, que com va afirmar el conseller Iván Sevillano, són pioneres a tot l’Estat i amb les quals s’aprofiten espais degradats des d’un punt de vista mediambiental i territorial com són les carreteres per generar energies netes i reduir la factura del llum tant de l'Administració Pública com de les persones i empreses que es podran veure beneficiats per aquests projectes.