Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell aprovarà el primer Pla d’Equipaments Comercials de Mallorca

El Consell aprovarà el primer Pla d’Equipaments Comercials de Mallorca

(30/11/2017)

Aquest pla ha de regir, territorialment, el comerç de l’illa. A més, s’hi estableixen les condicions d’integració dels equipaments comercials i s’han de tenir en compte les externalitats i els impactes ambientals a l’hora de construir-ne de nous. Amb l’aprovació inicial del Pla, deixarà de tenir vigor la Norma Territorial Cautelar.

La consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, i el conseller d’Economia i Hisenda, Cosme Bonet, presenten el primer Pla d’Equipaments Comercials de Mallorca (PECMA). També hi participa el director insular de Territori i Paisatge, Miquel Vadell.

La consellera Garrido ha afirmat que «després de molta feina podem presentar el que serà el primer pla d’equipaments comercials de la nostra illa, que entra per posar ordre a un dels camps on, precisament, no havia molt d’ordre». A més, la consellera ha anunciat que «fomentarem que els centre comercials siguin punts de càrrega per a cotxes», ja que el 10 per cent dels aparcaments hauran d’estar disponibles per a cotxes elèctrics. Els punts que centren el pla són «la protecció del medi ambient i, sobretot, la protecció dels consumidors».  

Per la seva banda, el conseller ha explicat que aquest pla «també tendrà una incidència sobre l’economia de la nostra illa». També, Bonet ha exposat que s’està treballant amb el Pla de Comerç que suposarà 7 milions d’euros per a ajuntaments perquè puguin dur a terme obres de millor als centres urbans. D’aquesta manera, «cream aliances amb els ajuntaments per caminar cap a un comerç més sostenible i fomentam l’economia local»

El pla nou s’aprovarà, inicialment, en el pròxim Ple ordinari del Consell de Mallorca dia 14 de desembre. Amb aquest instrument, es pretén marcar una normativa nova que, territorialment, reguli el comerç de Mallorca. Amb l’aprovació inicial, la Norma Territorial Cautelar deixarà de ser vigent. Aquesta norma s’aprovà a principi de legislatura i suposà una suspensió de llicències per a grans equipaments comercials, mentre es redactava el PECMA.

Els ajuntaments hauran d’adaptar els planejaments municipals al Pla. En concret, «els ajuntament hauran de definir a on és que volen el comerç als seus pobles ja que fins ara era molt dispers», segons ha explicat el director insular Miquel Vadell.  

DEFINICIÓ D’EQUIPAMENT COMERCIAL

En el primer títol del Pla, es defineix què s’entén com a equipament comercial. El Pla els defineix com les àrees territorials que tenen una funció comercial i que poden estar formades per un establiment comercial o més en un o diversos edificis. Per considerar-los equipaments comercials, han de tenir una superfície de més de 700 m2 o de 400 m2 a les poblacions més petites.

El Pla divideix els equipaments comercials en tres grans tipus. Els petits són els que ocupen entre 400 i 700 m2; els mitjans, entre 700 i 2500 m2, i els grans, més de 2500 m2. També hi figuren els centres comercials, entesos com un conjunt d’establiments comercials amb una superfície comercial conjunta superior als 1.500 m2.

Per una altra banda, aquest pla introdueix els conceptes de centre urbà comercial i d’àrea d’acumulació d’equipaments comercials. Els primers són les zones del centre urbà que acumulen establiments comercials i en les quals es pretén desenvolupar una estratègia conjunta. Les àrees d’acumulació d’equipaments comercials són les zones en què hi ha una aglomeració d’establiments, ja sigui perquè es va planificar o perquè s’hi hagin anat implantant, sense una planificació prèvia.

LA ZONIFICACIÓ DEL PECMA

El Pla proposa dividir Mallorca en cinc zones de diferents nivells. El primer nivell el formen algunes zones de Palma i Marratxí, i no té restriccions exceptuant els polígons industrials, en els quals només es permeten els usos industrials.

El següent nivell està dividit en dos subnivells. En el primer, hi ha la zona urbana d’Inca, on es permeten els equipaments comercials de fins a 30.000 m2 (el màxim permès). Per una altra banda, hi ha Manacor, en què també es permeten grans equipaments comercials, però de fins a 20.000 m2. Amb aquesta zonificació, es potencien els dos nuclis com a zones noves d’interès comercial per llevar pressió a la capital.

El tercer nivell engloba les zones de la platja de Palma, d’Alcúdia i el port, Santa Ponça i Palmanova. S’hi permeten equipaments comercials de fins a 5.000 m2. En el quart nivell, es poden construir equipaments de fins 2.500 m2 i comprèn les zones de Pollença i Sóller, amb els ports respectius, Felanitx, Campos, Andratx, sa Pobla, Can Picafort, Muro i Artà.

Finalment, la resta de nuclis poblacionals formen part del cinquè nivell, en què el màxim permès per a equipaments comercials és de fins a 700 m2. No obstant això, en els tres nivells darrers no hi ha limitacions per als usos comercials especials, és a dir, els que per la nauralesa del producte que venen necessiten un espai d’exposició ampli (cotxes, construcció, jardineria, etc.).

CONDICIONS D’INTEGRACIÓ

El PECMA defineix els criteris que han de regir els equipaments comercials per integrar-se. D’una banda, han de complir la Llei d’accessibilitat. De l’altra, també recull les normes que s’han de seguir per integrar-se en el context urbà i en el paisatge. Preveu un control de l’ús publicitari, una limitació de l’ocupació de la via pública, una integració entre els usos comercials i els residencials i una millora de la relació amb el territori.

Com a exemple, s’estableix que els equipaments comercials que se situen als baixos d’edificis han d’instal·lar la publicitat als buits de façana (finestres i portes) o sobre la façana, mentre no ocupin més de 2 m2.

En els establiments que s’instal·lin en un entorn urbà, però de forma aïllada, sense estar aferrats a cap edifici, s’han d’ubicar al davant i els aparcaments, en la part posterior.

Pel que fa als aparcaments, els equipaments comercials grans i centres comercials que se situïn fora dels nuclis urbans, segons el Pla, han de tenir sis places d’aparcament per cada 100 m2 de superfície comercial i el 50 % de les places han d’estar soterrades. A més, hi ha d’haver arbres sembrats cada quatre places i s’han d’instal·lar aparcaments per a bicicletes.

EXTERNALITATS I IMPACTES

Les externalitats són les conseqüències externes produïdes per alguns impactes i que s’han de resoldre i gestionar, tot i tenir un cost econòmic. Per això, el PECMA implanta la gestió d’externalitat, per minvar l’impacte que pugui produir la construcció d’un equipament comercial nou.

El consum d’energia és un dels impactes que s’ha de reduir. En aquest sentit, el 50 % de l’energia ha de ser autogenerada i el 70 % de l’aigua calenta ha de provenir de plaques solars. Per a això, es poden ajudar dels aparcaments exteriors, que han d’estar coberts amb plaques fotovoltaiques.

La permeabilitat també és un dels punts que s’ha de tenir en compte. Una part de la parcel·la ha de ser sòl permeable, sense asfalt ni ciment. Aquesta zona varia segons la superfície comercial i és a partir de 1.200 m2.

També s’han d’insonoritzar els equipaments comercials amb nivells de contaminació acústica alts i els establiments de més de 5.000 m2 han de disposar d’un espai específic per tractar els residus.

La mobilitat també és un dels punts que s’ha de tenir en compte, ja que el reglament de la Llei del sòl estableix que un establiment de més de 5.000 m2 suposa un centre generador de mobilitat. En aquest sentit, s’ha d’avaluar l’increment que suposa l’equipament comercial nou i la capacitat d’absorció que tenen les carreteres i els carrers contigus. També s’han de considerar els accessos per a vianants i ciclistes, així com el pas del transport públic. 

TRAMITACIÓ I INSTRUMENTS

Qualsevol particular o empresa que vulgui dur a terme un equipament comercial nou, d’entre 700 (400 per a la zona del nivell 5) i 5.000 m2, ha de presentar un estudi d’implantació comercial (EIC). En aquest document, s’han d’avaluar els possibles conflictes amb altres usos, així com els impactes ambientals i paisatgístics que genera. També ha de proposar les mesures correctores i les obres necessàries per dur-les a terme.

En canvi, els establiments que ocupin més de 5.000 m2 han de presentar un pla especial d’implantació comercial, que ha de seguir la tramitació administrativa de qualsevol pla especial. Aquest pla ha de resoldre tot el que pugui repercutir en la construcció del centre i ha d’incorporar un estudi de mobilitat.  

SUSPENSIÓ DE LLICÈNCIES FINS A L’APROVACIÓ DEFINITIVA

A partir del moment en què es publiqui l’acord d’aprovació inicial en el BOIB, entrarà en vigor un règim nou de suspensió de llicències. Durant un màxim de dos anys o fins al moment que s’aprovi definitivament el PECMA, només es permetran els equipaments comercials de fins a 2.500 m2 a les zones de nivell 1, 2, 3 i 4, i fins a 700 m2a les de nivell 5, sempre que no s’ubiquin als polígons industrials. Si són equipaments comercials especials (cotxes, construcció, jardineria), es permetran els que tenguin una superfície de menys de 2.500 m2 a totes les zones.

No obstant això, els de les zones 3 i 4 que ocupin entre 700 i 2.500 m2hauran de presentar un estudi d’implantació comercial, igual que els que tenguin entre 400 i 700 m2a la zona de nivell 5. En qualsevol cas, s’hauran de complir les condicions d’integració.