Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

Mallorca serà el primer territori de l’Estat espanyol a prohibir l’ús d’herbicides en el manteniment de les carreteres

Mallorca serà el primer territori de l’Estat espanyol a prohibir l’ús d’herbicides en el manteniment de les carreteres

(03/12/2020)

El conseller de Mobilitat i Infraestructures ha presentat els nous contractes de manteniment i conservació de carreteres i ha anunciat la instrucció que obliga emprar mescla asfàltica sostenible a totes les obres

El Departament de Mobilitat i Infraestructures traurà a licitació els propers dies els nous contractes de manteniment i conservació de tota la xarxa viària que gestiona el Consell de Mallorca. Enguany, l’àrea ha elaborat una anàlisi de totes les tasques necessàries per millorar el manteniment i la conservació de les carreteres. Com a resultat d’aquest estudi, s’han introduït una sèrie de canvis en matèria de contractació laboral, criteris mediambientals i sensibilitat en matèria de benestar animal.

Un dels canvis més significatius té a veure amb l’elaboració del pressupost i el desglossament de les prestacions que es duen a terme en les 8 zones que preveuen els plecs. En concret, es desglossa el servei en tres operacions: genèriques, ordinàries i extraordinàries. 
Pel que fa a les operacions ordinàries que tenen a veure amb tasques de neteja de vorals i voreres, el conseller Iván Sevillano ha destacat que el nou contracte preveu eliminar l’ús d’herbicides i retirar de manera manual les espècies invasores.  

El responsable de Mobilitat i Infraestructures de Mallorca ha explicat que «a Mallorca serem els primers en tot el territori nacional a aplicar la prohibició de l’ús d’herbicides. Una mesura que hem pres en coordinació amb els productors agraris ecològics per millorar tant els cultius com la salut de les persones i l'entorn en els treballs de la conservació de la xarxa viària», i ha afegit que «donam resposta a una de les reivindicacions d’APAEMA, a qui volem agrair la tasca conjunta. En aquesta decisió protegim no tan sols els cultius de la nostra pagesia, sinó també les certificacions ecològiques de les finques».

Quant a les operacions genèriques, que es refereixen a vigilància, neteja i retirada de residus, vehicles abandonats i animals morts, un altre dels aspectes diferenciadors a tenir en compte en l'actual contracte és la implantació d'un nou protocol per donar avís als propietaris dels animals morts retirats de la xarxa viària.

El pressupost de manteniment s’incrementa en prop d’un 70 % respecte dels contractes de 2016. Considerant les pròrrogues, es passarà d’un total de 30 milions d’euros d’inversió a prop de 50 milions d’euros. Així mateix, els nous contractes preveuen la subrogació obligatòria dels 57 treballadors de totes les zones. A més, es potenciarà la formació i s’estableix com a criteri d'adjudicació la proposta de cursos específics en conservació i explotació de carreteres. 

Durant la intervenció, Sevillano també ha anunciat l’entrada en vigor de les instruccions generals per elaborar projectes i executar unitats d’obres sostenibles. El plec de prescripcions tècniques introdueix, com a novetat principal, l’obligatorietat d’emprar mescles asfàltiques sostenibles i reciclades en tots els projectes nous, des de la fase de disseny fins a l’execució i conservació. Una mesura amb la qual el Departament de Mobilitat i Infraestructures també serà pioner arreu de l’Estat. 

La mescla asfàltica sostenible es fabricarà amb altes dosis de material procedent de residus, especialment pols de pneumàtics i s’elaborarà a temperatures inferiors a les convencionals. Això suposa un consum menor de recursos naturals i energètics i millora la sostenibilitat en els processos constructius. A més, redunda en l’aprofitament de les matèries primeres i en la màxima valorització dels residus o subproductes procedents de les obres o d'altres sectors industrials per promoure l'economia circular en el sector de la construcció i disminuir les emissions associades a aquesta activitat. Amb tot, també procura una major durabilitat de la pavimentació i millora les condicions de conducció. 

La iniciativa parteix d’un grup de treball format per tècnics del Consell i de les indústries del sector de la construcció per tal d'explorar noves vies per millorar l'impacte mediambiental i la durabilitat dels projectes promoguts per la institució insular.  

El conseller ha destacat que «l’equip ha presentat a la XV Jornada Nacional de ASEFMA, que s’ha celebrat a Madrid aquests dimarts i dimecres, aquesta mesura que obrirà importants vies de finançament com la compra pública innovadora i compra pública verda. La resta d’administracions públiques de l’Estat han mostrat interès per aquesta instrucció pionera i ens han demanat que els la facem extensible». 

Vídeos

Roda de premsa del conseller de Mobilitat i infraestructures