Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell de Mallorca ha repartit 1,4 milions d’euros entre 100 projectes a favor de l’economia local

El Consell de Mallorca ha repartit 1,4 milions d’euros entre 100 projectes a favor de l’economia local

(14/02/2021)

Es tracta de les subvencions de 2020 de Promoció Econòmica, que han beneficiat 70 entitats (ajuntaments i iniciativa privada) i que han suposat una injecció cabdal per a la dinamització del comerç de proximitat i el producte de Mallorca durant la pandèmia

Entre el juliol i el desembre de 2020, el Consell de Mallorca ha injectat 1.406.000 euros al teixit productiu i comercial de l’illa, a través de les subvencions del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local destinades a impulsar el producte de Mallorca i l’economia local.

Els 100 projectes que han estat subvencionats tenien com a objectiu dinamitzar l’economia local i el sector productiu, en un any marcat per la covid-19 i els seus efectes en l’activitat econòmica de l’illa. Els beneficiaris han estat 32 ajuntaments (amb 48 projectes) i 38 entitats, és a dir, associacions, fundacions, societats, cooperatives i microempreses (amb 52 projectes). 

Segons el conseller de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, Jaume Alzamora, «la paralització de l’economia durant el confinament i la baixada de turistes van fer més necessari que mai donar a conèixer els nostres productes i fomentar activitats i campanyes que els promoguessin, tant en el mercat local com en el de fora». 

Amb aquesta finalitat, el Consell va adaptar la convocatòria d’ajudes a les necessitats del sector. Així, explica Alzamora, «hem concedit els ajuts econòmics per avançat, per garantir que els projectes es duguessin a terme; hem inclòs la publicitat en mitjans de comunicació com a actuació subvencionable; hem ampliat els terminis i hem mantingut trobades i reunions constantment, per animar les iniciatives empresarials i resoldre els dubtes que existien». 

El conseller Jaume Alzamora recorda: «tenim un compromís ferm amb el producte de Mallorca i les iniciatives a favor de l’economia local. L’objectiu era arribar a les festes de Nadal amb el màxim de projectes en marxa, per tal que els consumidors tenguessin una oferta àmplia de producte de Mallorca i comerç de proximitat al seu abast, en una època on abunden els regals i els àpats». 

De fet, un gran nombre de projectes s’han concentrat en el darrer trimestre de 2020. És el cas de les campanyes publicitàries —locals i nacionals— de la IGP Sobrassada de Mallorca, de Vi de la Terra de Mallorca i de la DO Pla i Llevant; el Rata Market de Nadal; la campanya «L’etiqueta és la tomàtiga», d’Agromallorca; la campanya de Nadal d’AFEDECO; «Maleta de moda Mallorca»; les campanyes promocionals de les associacions de Via Sindicat o del centre comercial dels Geranis; entre d’altres. 

No obstant això, les actuacions beneficiades podien haver-se duit a terme des de l’estiu de 2019, la qual cosa ha permès subvencionar nombroses fires municipals celebrades abans de la pandèmia, cobrir-ne les despeses i facilitar liquiditat als consistoris. Per exemple: XXXVI Fira del Fang de Marratxí (20.000 euros), IV Fira de les Feines de Tardor des Capdellà (20.000 euros), Fira Biniarrels de Mancor de la Vall (12.800 euros), V Fira de l’Arròs Pobler i sa Marjal (22.300 euros), la Festa del Vi Novell de Santa Maria del Camí (50.000 euros), i els Dissabtes de PAM a PAM de Porreres, Algaida i Montuïri (46.300 euros). 

En el cas dels municipis, també s’han subvencionat: l’adquisició de carpes (Santanyí, 30.000 euros, o Llucmajor, 20.000 euros), la posada en marxa de plataformes digitals (Montuïri, 8.400 euros, o Bunyola, 4.500 euros) o campanyes a favor del comerç local (Sant Llorenç, 10.000 euros, o Sineu, 47.600 euros).

Per al sector privat s’han subvencionat, a més de fires i mostres de promoció del petit i mitjà comerç i del producte de Mallorca, projectes de promoció, formació i sensibilització en matèria d’economia social i sostenible. Concretament, són els projectes de Mercat Social Illes Balears, Terranostra i Unió de Cooperatives de Treball Associat de les Illes Balears, que sumen aproximadament 24.300 euros.

Rècord de pressupost per a unes subvencions de promoció econòmica

Inicialment, aquestes ajudes es van pressupostar en 800.000 euros, però la situació econòmica provocada per la pandèmia va fer necessari redistribuir el pressupost per al sector econòmic. Per això, s’hi van destinar 600.000 euros més, a través del pla de reactivació social i econòmica del Consell de Mallorca conegut com a «Mallorca Reacciona». Es tracta de la convocatòria de subvencions de la Direcció Insular de Promoció Econòmica amb més partida pressupostària de totes les que s’han tret fins ara.