Consell de Mallorca - Favicon
Consell de Mallorca Seu Electrònica Mallorca.es Transparència

CA

Webs oficials

Totes les notícies

El Consell reuneix el sector turístic en la jornada de feina Nex Mallorca

El Consell reuneix el sector turístic en la jornada de feina Nex Mallorca

(14/01/2020)

L’objectiu ha estat proporcionar un espai de debat i d’opinió per al futur Pla de promoció turística que s’està redactant

La presidenta del Consell, Catalina Cladera, ha clausurat la jornada de feina Nex Mallorca que ha congregat avui més de 200 representants de la totalitat del sector turístic de l’illa, des del sector hoteler i els touroperadors fins a l’administració local i autonòmica. 

Aquesta convocatòria, realitzada des del Departament de Turisme i Esports, ha tingut per objectiu la creació d’un espai de debat i opinió per tal d’extreure de primera mà les necessitats i aportacions dels diferents agents que conformen l’espectre de la indústria turística. Les conclusions i opinions recaptades es tindran en compte per a la realització del primer Pla de promoció turística de Mallorca, que actualment s’està redactant.

Cladera ha destacat la importància d’aquest procés, realitzat amb col·laboració publicoprivada, per tal de “fer de la nostra illa una destinació, no només capdavantera, sinó també un referent de societat vertaderament sostenible”. En aquest sentit, ha afegit que “estam convençuts que la prosperitat, actual i futura, passa per la premissa indiscutible de la sostenibilitat. Parlam d’un triple concepte de sostenibilitat: socioeconòmica, mediambiental i territorial”.
 

El programa
La jornada ha comptat amb representants destacats de l’àmbit turístic, tant nacional com internacional, com ara l’assessora especial del Comissionat d’Agenda 2030 del Govern d’Espanya, Isabel Garro; la CEO d’intel·ligència Turística de Benidorm per explicar el seu model de destí turístic intel·ligent, qui ha participat amb el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball del Govern de les Illes Balears, Iago Negueruela,  i el conseller de Turisme del Consell, Andreu Serra, en una taula rodona sobre reptes de futur.

També s’ha debatut la importància que Mallorca sigui Observatori de Turisme Sostenible. Per tal d’aprofundir en aquest aspecte, s’ha comptat amb la participació del representant de l’Ens turístic de la Ciutat Autònoma de Bons Aires, Federico Zerba, i amb el director de la Fundació Impulsa Balears, Antoni Riera.

Antoni Viader, el director de la consultora Auren (encarregada de redactar el Pla estratègic), ha donat compte de les principals passes donades fins al moment i de les dades més destacades del diagnòstic que s’ha dut a terme per conèixer al detall la situació de partida del mercat turístic de Mallorca.

 

Pla Estratègic
Aquesta jornada s’emmarca en el procés de redacció del que serà el primer Pla de promoció dissenyat i impulsat pel Consell de Mallorca, responsable de la competència de promoció turística des de març de 2018, a través del Departament de Turisme i Esports i de la Fundació Mallorca Turisme.

La finalitat és desenvolupar una eina de treball que permeti articular i gestionar, mitjançant la priorització d'actuacions, la planificació en matèria de promoció turística de tot el marc territorial de l'illa de Mallorca per a l'horitzó temporal 2020-2023.

Tot això es duu a terme en un marc de col·laboració constant amb la resta d'administracions i agents econòmics i socials implicats de manera directa i indirecta en l'activitat turística de la destinació. 

Des de l'inici del projecte, a finals de desembre de 2019, s'han realitzat un total de 7 sessions en grup i 10 sessions individuals amb aquests principals agents i col·lectius, en les quals s'han abordat temes com connectivitat, estacionalitat, mercats, ciutat de Palma, model turístic, perfil del visitant, imatge de destinació, productes, atenció al visitant, governança, canals de promoció, ús de dades i intel·ligència turística, infraestructures i serveis, així com altres factors clau per a l'elaboració del Pla.

 

Diagnòstic
A més de la recollida de dades en reunions i trobades com aquesta, també s’ha dut a terme una primera diagnosi de la qual es desprèn que l'illa de Mallorca és una destinació marcada per una excel·lent connectivitat, amb un aeroport que ocupa el tercer lloc d'Espanya. Juntament amb l'aeroport, es fa necessari esmentar el Port de Palma, que s'ha consolidat com un dels més importants de tot el Mediterrani en relació amb el trànsit de creuers.

A més a més, se li uneix un marcat perfil turístic de l'illa, fruit de la intensa transformació soferta anys enrere, que la identifica en l'actualitat amb un turisme de masses, perfilat entorn d’un sistema turístic que concentra la seva oferta hotelera al triangle territorial conformat per les comarques de Badia, Llevant i Nord, on es concentra el 88% del total de places hoteleres de l'Illa (298.358 places).

Aquestes característiques base perfilen en l'actualitat un notori posicionament a l’àmbit internacional de l'illa, que servirà de palanca clau de cara a perfilar un nou escenari turístic, sota el qual s'acolliran les línies de treball en matèria de promoció turística de l'illa. 

Les línies de promoció turística cap a on s’enfoca el pla són, fonamentalment:

  • Protecció de la destinació i dels seus valors territorials.
  • Reforçament de la imatge de destí.
  • Obstaculitzar i posar fre als possibles desequilibres generats.
  • Impulsar la gestió intel·ligent del destí.
  • Expandir els criteris de sostenibilitat en les preses de decisió.
  • Consolidar la professionalització del destí.
  • Canalitzar les sinergies de la resta d’institucions i agents econòmics.
  • Incentivar la participació i involucrar els agents de destí.
  • Atorgar prestigi al destí mitjançant l’impuls a la qualitat.
  • Nodrir l’oferta existent amb tots els valors intrínsecs i potencials de la mateixa illa de Mallorca.